Tropheus tråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Tropheus tråden!

    Eftersom det finns några på sidan som har Tropheus så tänkte jag att vi kunde starta en Troffetråd här på zoopet.

    Här ställer vi frågor om dessa underbara fiskar och lägger upp lite bilder och filmer på våra Troffar.

    MVH/Freddan
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    #2
    Sälv har jag följande i mina kar. 3 st Moliro Moorii 1+2 plus en massa ungar. 3 st Dubiosi 1+2 plus en massa ungar. 3 st Tropheus Brichardi "Ulwile" 1+2.

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • Rickeboyen
      • January 2008
      • 1

      #3
      Bra idé

      Hade själv tänk att start en sådan tråd under Tropheus.....

      Jag har ett kar med en grupp på 10 Moorii Golden Kazumba....
      mkt livlig och intressant fisk...


      mvh Rickard

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #4
        Var är bilderna? En arttråd utan bilder är inte mycket att hänga i gran.
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          #5
          Ursprungligen postat av Fanbyalperna
          Var är bilderna? En arttråd utan bilder är inte mycket att hänga i gran.
          Såklart det är em bra tråd även utan bilder. Istället för att alla startar en ny tråd hela tiden när dom har några frågor om Troffar, så ställer vi dom här istället.

          Dock så kommer det att komma bilder på mina

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Jädrar... jag slängde precis upp ett par bilder i min 960-tråd.. innan jag såg den här tråden. Jaja, jag kan väl lägga samma bilder här - så kommer vi igång.
            Troffarna leker hela tiden, men är jädrigt svåra att filma då de tror att de skall få mat när man närmar sig karet och liksom intresserar sig mer för att käka en stund.
            Jag fick ta (för skärpans skull) två kassa blixtbilder på några stycken som "stilar" sig för varandra - när de har hållt på så här en stund brukar leken sätta in... om inte Gracilisar och Jullar i hundratal (känns det som) vill titta på och störa.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • stpe04
              • February 2008
              • 32

              #7
              Suveränt initiativ!!
              Underbar timing, ska hämta upp 30 stycken Tropheus Moorii Kasanga (F1) idag.
              Dom ska bo i ett 480l tillsammans med 8 multisar (Lamprologus Multifasciatus).
              Använder denna tråd till att berätta kring händelseutvecklingen och ställa frågor när såna dyker upp. Antar att det är det som är meningen med denna tråd!?

              //Stefan
              Mvh
              Stefan

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av stpe04
                Suveränt initiativ!!
                Underbar timing, ska hämta upp 30 stycken Tropheus Moorii Kasanga (F1) idag.
                Dom ska bo i ett 480l tillsammans med 8 multisar (Lamprologus Multifasciatus).
                Använder denna tråd till att berätta kring händelseutvecklingen och ställa frågor när såna dyker upp. Antar att det är det som är meningen med denna tråd!?

                //Stefan

                Härligt Stefan - skall bli kul att få kolla dina fiskar senare, kanske på några sköna bilder och filmsnuttar!

                Jag tror att det är trådskaparen, Bubbel-Freddans initiativ och tanke att lksom samla frågor och erfarenheter om dessa fantastiskt intressanta och vackra Tanganyikaciklider, lite bekvämt och lättillgängligt här, i en och samma tråd, ungefär som den utmärkta multistråden "idag startade jag ett multiskar".
                Dessa ciklider är ju lite "speciella" och det uppstår väldigt ofta frågor om skötsel och mathållning, så för min egen del känns det toppen att samla så mycket information, och bilder, som möjligt här - för att insupa kunskap, erfarenheter, tips och goda råd.

                Jag kan tänka mig att tråden är öppen för alla slags frågor och tankar kring dessa ciklder.

                Kommentar

                • 127bubbel
                  • March 2007
                  • 1133

                  #9
                  Japp. Tråden är till för att ställa frågor om Tropheus. Vi delar med oss utav våra erfarenheter här, så var inte rädda för att fråga något.

                  Jag kan ju börja med att ställa en fråga då. Skaffade 3 st Tropheus Brichardi "Ulwile" 1+2 för några dagar sen, och jag undrar här om någon vet hur dom ser ut som vuxna? Har sökt på google men bara hittat ungdjur. Mina har en ganska bra storlek och honan i gruppen har börjat att färga ut, och det ser ut som skall vara grön/svarta över kroppen, och så ett gult band i mitten.

                  Någon som har några erfarenheter utav just denna sort?

                  MVH/Freddan

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av 127bubbel
                    Jag kan ju börja med att ställa en fråga då. Skaffade 3 st Tropheus Brichardi "Ulwile" 1+2 för några dagar sen, och jag undrar här om någon vet hur dom ser ut som vuxna? Har sökt på google men bara hittat ungdjur. Mina har en ganska bra storlek och honan i gruppen har börjat att färga ut, och det ser ut som skall vara grön/svarta över kroppen, och så ett gult band i mitten.
                    MVH/Freddan
                    Den finns med på kartan i Back to Nature-boken om Tanganyika.
                    Grundfärgen är brun med 2-3 korta lodräta gula streck på kroppen.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • stpe04
                      • February 2008
                      • 32

                      #11
                      På trophs.com kan du välja Interactive Troph CP Map till vänster. Bläddra ner till Ulwile och klicka. Är ny så jag kan inte avgöra om det är en fullt utfärgad fisk som visas.

                      //Stefan
                      Senast redigerad av stpe04; 09 September 2008, 10:37.
                      Mvh
                      Stefan

                      Kommentar

                      • Rickeboy
                        • April 2008
                        • 74

                        #12
                        Bilder

                        Jag ska oxå lägga upp bilder....

                        Kunde va trevligt om någon hade bilder lr länka till bilder på tropheus i vilt tillstånd...

                        även videoklipp på vilda troffar skulle va underbart...........

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Här är några länkar - det finns hur många som helst på Youtube...
                          Det är någon länk som är "live" från sjön. Man skulle ju vilja dyka där, som snubben som filmat. Sedan är det filmer från folks akvarium, bla.a. en kille som har en tank på 15 000 liter... Synd bara att han blandat Tanganyika och Malawi.




                          Kommentar

                          • endymion
                            • October 2006
                            • 680

                            #14
                            Här är en video som visar vad som händer om man stoppar ner en sten täckt med tofsalger till mina Tropheus moori Ilangi.

                            My juvenile Tropheus moori, Ilangi showes their natural feeding behavior.

                            Kommentar

                            • Fanbyalperna

                              • September 2005
                              • 752

                              #15
                              Klart häftigt.
                              Har inte alltid rätt, men fel ibland

                              Kommentar

                              Arbetssätt...