Köns skillnad på Paletter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Det kan mycket väl vara på det viset.
    Har du bara lärt dig att se skillnad på könen på paletter så är det inte så svårt längre, bara de är stora nog.
    Honor är sattare och rundare i kroppen, har ofta fler svarta "ögon" i fenorna, klarare färger och oftas även mer färg på buken.
    Hanar har mer utdragna rygg och analfenor och är även längre i kroppen om de är vuxna. Det finns säkert fler saker man kan titta på så det är bara att fylla på....
    Här finns lite bilder du kan öva på: http://images.google.se/images?um=1&...%C3%B6k+bilder
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • jetn
      • July 2005
      • 34

      #17
      Tack!
      Tror att jag börjar fatta nu, tack för bildlänken! Den hjälpte mycket!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Ja, jag tycker mig ha märkt (inte hos just paletter) att om en hane av en art, där hanarna ska vara större än jämngamla honor, är mindre, så kan honan köra lite med hanen, kanske för att hon inte tycker han är stor, stark och välvuxen nog för att kunna hjälpa till med yngelvården på ett bra sätt.

        Som sagt så är hanar mer långsträckta, med spetsiga fenor, även stjärtfenan. Din hane är inte fullt utvecklad, så stjärtfenan är ganska rund istället för spetsig, men man ser på det gula och röda bandet längs övre kanten på stjärtfenan att det är en hane. Den har även antydan till några svarta fläckar på övre delen av fenan, hanar har ofta en eller flera svarta fläckar där, men alla hanar har dem inte. Honor saknar oftast fläckar i stjärtfenan, men din hona är bevis på att det inte alltid är så.

        Färgintensitet är heller inte alltid 100-procentigt, små honor som inte är lekmogna kan vara ganska grå, och en del hanar kan bli väldigt kraftigt färgade, särskilt när de är upphetsade.
        Senast redigerad av Shepard; 01 September 2008, 19:24.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • jetn
          • July 2005
          • 34

          #19
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Din hane är inte fullt utvecklad, så stjärtfenan är ganska rund istället för spetsig, men man ser på det gula och röda bandet längs övre kanten på stjärtfenan att det är en hane. Den har även antydan till några svarta fläckar på övre delen av fenan, hanar har ofta en eller flera svarta fläckar där, men alla hanar har dem inte.
          Ah, nu ser jag! Tack så myckert för att ni förklarar för mig!

          Kommentar

          Arbetssätt...