Jag har planer på att starta om ett 400l och tänkte övergå till Malawi i det karet. Mbunas verkar lagom stora och "fredliga" för mitt tycke men jag har läst att det finns stor risk för korsbefruktning om man har besläktade firrar i karet. Jag har sneglat lite på följande arter då deras teckning, färg och framförallt storlekar verkar tilltalande. Frågan är hur stor risken för att de befruktar varandra och eller kanske framförallt om hannarna ser någon annan art som sin egen och därför vill ge sig på dem i konkurens om honorna.
Pseudotropheus sp "elongatus chewere"
Pseudotropheus flavus
Labeotropheus trewavasae
Jag funderar på kanske 6 individer av varje art, hur bör sammansättningen vara? 2 hannar på 4 honor eller 3 av varje sort... bara som en liten fingervisning. Att antalet hannar inte ska vara fler än honorna hade jag räknat ut sedan tidigare
Pseudotropheus sp "elongatus chewere"
Pseudotropheus flavus
Labeotropheus trewavasae
Jag funderar på kanske 6 individer av varje art, hur bör sammansättningen vara? 2 hannar på 4 honor eller 3 av varje sort... bara som en liten fingervisning. Att antalet hannar inte ska vara fler än honorna hade jag räknat ut sedan tidigare

Kommentar