Intressanta Tangnyika!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johag86
    • April 2006
    • 124

    Intressanta Tangnyika!

    Hej!

    Jag skulle vilja veta vilka tanganyika ni tycker är intressanta, och varför, lite kort?

    Det hade varit väldigt roligt och givande att få veta vilka fiskar som satt sig fast i era minnen eller som ni fortfarande har i akvariet?

    Själv har jag fastnat för Multifasciatusen, jag har inte haft så många fler tanganyika.

    Skriv era favoriter!

    Johannes
    400 lit tanganyika
    160 pitbull
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    #2
    tror jag kan skaffa vilka tanganyika ciklider som helst och vara jätte nöjd, då alla är speciella och spännande på sitt sätt.
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Mina favoriter är dels de små snäckskalslekarna - främst kanske Lamprologus ocellatus.
      Även de större av de s.k. sandlekarna tyåp Ophthalmotilapia och Cyathopharynx
      Sedan gillar jag också Cyphotialpia frontosa men de blir ju så stora och glupska att de är hopplösa att hålla i akvarier
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • johag86
        • April 2006
        • 124

        #4
        varför just ocellatus, kjell?

        Och, Kjell, har du någon erfarenhet av Alt. C "sumbu"? Jag vill, som sagt ha fiskar för att de är intressanta. Bryr mig föga mycket om utseendet.

        Har ett 400 liters väntande på sina första snäcklekare. Tänkte blanda Multifasciatus, Ocellatus och Sumbu. Hur verkar det? Har över 60 vinbergsskal, och fler kommer om det behövs.
        Senast redigerad av johag86; 20 July 2008, 14:23.
        400 lit tanganyika
        160 pitbull

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av johag86
          varför just ocellatus, kjell?

          Och, Kjell, har du någon erfarenhet av Alt. C "sumbu"? Jag vill, som sagt ha fiskar för att de är intressanta. Bryr mig föga mycket om utseendet.

          Har ett 400 liters väntande på sina första snäcklekare. Tänkte blanda Multifasciatus, Ocellatus och Sumbu. Hur verkar det? Har över 60 vinbergsskal, och fler kommer om det behövs.
          Ocellatus gillar jag för att dom är vackra, relativt snälla och inte grävskopor (som multifasciatus) - fast alla små snäckskalslekare är OK, men någon favorit måste man ju ha

          Dvärgcompressicepsen har jag aldrig haft - bara de större "modellerna"

          Hade nog nöjt mig med antingen ocellatus eller multifasciatus, samt dvärgcomp. och sedan haft fiskar som hållit mer till i akvariets övre del som t.ex. ett rejält stim med någon Cyprichromis/Paracyprichromis-variant
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Banderad
            • January 2006
            • 358

            #6
            Ett alternativ kan vara att göra som Kjell säger, samt lägga till något stenröse också och köra på någon Julidochromis. Med en sådan uppsättning kan du stirra in i akvariet hur länge som helst. Händer alltid något...

            /Jocke

            Kommentar

            • johag86
              • April 2006
              • 124

              #7
              tack kjell!

              Ok, var så sugen på att ha ett par/tre olika snäcklekare. Men jag gillar att de gräver, det gör mig glad. =D Multifasciatus och sumbu får det bli.

              Jag blir förvirrad över akvariestorleken som de olika frisimmarna behöver. Hade helst velat ha pleurospilus, eftersom de är så sköna. =)

              Hade snarare än en frisimmare tänkt mig en substratruvare till, cylindricus, leleupi eller "tanganyika-zebra". Om jag bygger högt med sten i en mittenrand... För mycket kanske?

              Uppskattar all denna hjälp. Jag vill ha ett välfungerande akvarie med hellre väldigt lite fisk i, än lite för mycket.
              400 lit tanganyika
              160 pitbull

              Kommentar

              • johag86
                • April 2006
                • 124

                #8
                men några nigripinnis, det hade funkat då?
                400 lit tanganyika
                160 pitbull

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av johag86
                  men några nigripinnis, det hade funkat då?
                  Jo, som sagt det var ju det som jag rekommenderade ovan. Förutom att jag skrev att man skulle ha en rejäl grupp och inte bara några
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • 127bubbel
                    • March 2007
                    • 1133

                    #10
                    En favorit fisk till mig inom tanganyika cikliderna är Julidochromis släktet, då deras yngelvårdande är underbart att se på.

                    Men som andra har sagt i tråden, så är alla tanganyika ciklider underbara på sitt sätt!

                    MVH/Freddan

                    Kommentar

                    • Aquador
                      • July 2006
                      • 26

                      #11
                      Jag har i mitt 180 liters Tanganyika
                      5 Nigripinnis
                      3 Dvärg Compressiceps "Sumbu" (Hade 4 från början)
                      4 Transcriptus

                      Det fungerar alldeles utmärkt. Fin harmoni/balans
                      Mkt vackra/intressanta fiskar enl min mening

                      Mvh
                      /Roger

                      Kommentar

                      • Timon
                        • June 2003
                        • 106

                        #12
                        julidochromis är givna tycker jag . gillar deras sätt att simma, eller snarare glida, runt bland stenarna kanske mycket pga deras utsträckta kropp.

                        snäcklekare är alltid lika aktiva och roliga som tidigare nämts.

                        själv så har jag börjat fastna för hästnosciklider efter att ha sett dom i butik, kommer skaffa ett par snart så man får väl se hur det blir i karet.

                        compressiceps är också väldigt fina, jag har inte sett något speciellt intressant beteende men jag bara en just nu. Däremot så är den otroligt glupsk och det är alltid lika förvånande hur mycket den kan få in i munnen. man får mata lite strategiskt när man har en sådan i karet. Effektivt, men kanske äckligt också :P, eftersom den mer eller mindre hostar ut hälften av maten som ynglena och även dom andra sedan äter utav. på så sett blir det bra fördelning av födan.
                        200L uppstart

                        Kommentar

                        Arbetssätt...