Mobbing!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Mobbing!

    Mitt palettpar har haft 4-5 kullar. Det har gemensamt tagit hand om ynglen väldigt bra.

    Men den kullen som nu är ca 2 veckor gamla sköter hanen själv. Han jagar bort honan väldigt bryskt. De andra fiskarna kör han mest iväg, men sin fru jagar han runt akvariet! Hon får stå o trycka bakom filtret.

    Varför gör han plötsligt så? Är han sjuk (i huvudet), eller är hon sjuk?
    Ungarna står o trycker alldeles stilla under tiden han är elak mot deras mor.

    Nån som har en vettig förklaring?

    Mina bilder
    Min zoon
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #2
    Ursprungligen postat av svea
    Mitt palettpar har haft 4-5 kullar. Det har gemensamt tagit hand om ynglen väldigt bra.

    Men den kullen som nu är ca 2 veckor gamla sköter hanen själv. Han jagar bort honan väldigt bryskt. De andra fiskarna kör han mest iväg, men sin fru jagar han runt akvariet! Hon får stå o trycka bakom filtret.

    Varför gör han plötsligt så? Är han sjuk (i huvudet), eller är hon sjuk?
    Ungarna står o trycker alldeles stilla under tiden han är elak mot deras mor.

    Nån som har en vettig förklaring?
    mina gjorde också så, fast det var min hona som först körde iväg hanen, och han fick sina fenor söndertrasade.

    sen vändes steken och hanen jagade iväg honan, men då var alla ynglen splittrade och jag bestämmde mig att flytta paret till ett mindre kar (från 250L till 160L)

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Nån mer som har erfarenhet av detta? Varför gör han så?

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Robin_Hedstrom
        • January 2005
        • 1818

        #4
        Det bara är så. Många arter gör så. Bönsyrsan äter upp sin hane efter parningen. Du kan plocka ur honan om det är så illa att hon blir fysiskt skadad, dock kan det bli svårt att återinföra henne till hanen senare.
        /Robin Hedström
        http://www.robinhedstrom.se/

        Kommentar

        • Wermland
          • September 2006
          • 112

          #5
          Jag hade..

          ...exakt samma problem för några månader sen.
          Jag löste det så att jag tog bort alla ungarna ( tja två blev kvar) från den aggressive fadern.
          Efter det tog det bara en dag så var de tillsammans igen. Honan fick komma tillbaka.
          Ungarna föder jag upp i ett annat kar.
          De har redan en ny kull och sköter den och varandra perfekt igen!
          Lycka till!

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #6
            mina blev sams tills sist innan jag flyttade dem, men då hade alla ynglena splittrats totalt, så jag flyttade paret iallafall:P

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Tack för svar. Det är alltså bara att gilla läget, för honan och för mej!
              Men konstigt att de var sams så länge, om det är ett normalt beteende.
              Nej, honan ser inte skadad ut. "Bara" kuschad. Avvaktar med att flytta henne.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Jag hade ett palettpar som gjorde så en gång (P. taeniatus om jag inte minns fel), honan fick inte vara med hanen och ynglen längre, och min teori är att de helt enkelt inte drog jämnt längre. Jag tror att honan ville leka igen, medan hanen tyckte att de skulle ta hand om ynglen de redan hade.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...