Frågor från en nybörjare ang multisar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulfand
    • May 2008
    • 111

    Frågor från en nybörjare ang multisar..

    Hej.

    Efter att ha läst och samlat mycket information från detta forum så inser jag att det finns hur mycket kunskap som helst hos er som skriver inlägg. Därför tänkte jag passa på att utnyttja det, eftersom jag själv är nybörjare vad gäller Tanganyika.

    Jag har nyligen startat upp ett 720, det har gått tomt med vatten i ca 2v och jag har tänkt att ha troffar i det så småningom. Alla vattenvärden är bra.

    Igår släppte jag i 10 st multisar som första fiskar, som verkade må bra. De var framme, pigga, ja de tom åt redan efter ett par timmar (räkmix). Idag när jag tittar in kan jag bara se 6 st, de som "syns" mår bra, äter och ser allmänt pigga och fräscha ut, så nu till min undran/fundering;

    4 st är borta, kan de ha lekt redan, och isf är de i snäckorna (har 30 st), el är det en galen tanke och helt orimligt? Isf, gömmer sig honan i snäckorna till en början? En annan tänkbar orsak är att de helt enkelt har dött, men även det verkar ju osannolikt, eftersom de andra 6 mår bra. En tanke som jag fick var att de kanske blivit ihjäljagade, men det går ju stick i stäv med att de lever i stora kolonier.

    Detta kanske är en korkad fråga/fundering, men jag vet inte om jag ska sörja el jubla över att 4 st är borta...

    Hoppas att någon kan ge mig någon vägledning i detta.

    Mvh Ulf
    ___________________________________
    720L blivande SA
  • Banderad
    • January 2006
    • 358

    #2
    De kan mycket väl bara gömma sig i snäckorna. Med tanke på att det är multisar du har skulle jag inte bli ett dugg förvånad om de redan har lekt. Det kanske är lite väl många som har lekt i så fall så mitt tips är att de bara är lite blyga till en början. Jag tror inte att du behöver vara orolig. I det karet kommer du få en trevlig och stor koloni efter ett tag. Se till att ha mycket snäckor i karet. Du har valt en trevlig liten gynnare som man kan studera i all evighet.

    /Jocke

    Kommentar

    • ulfand
      • May 2008
      • 111

      #3
      Tack för snabbt svar Jocke, får verkligen hoppas att du har rätt. Kan bara hålla med dig.. efter att ha läst och tittat på youtube i oändlighet, så stiger de i graderna till mera än bara "första fisk" i burken. Ser verkligen fram emot att få se hur de beter sig och interagerar med varandra och med de kommande troffarna, som fö är 40 st Ikola och 40 st Kachese.
      ___________________________________
      720L blivande SA

      Kommentar

      • matzen
        • February 2004
        • 608

        #4
        Ursprungligen postat av ulfand
        Tack för snabbt svar Jocke, får verkligen hoppas att du har rätt. Kan bara hålla med dig.. efter att ha läst och tittat på youtube i oändlighet, så stiger de i graderna till mera än bara "första fisk" i burken. Ser verkligen fram emot att få se hur de beter sig och interagerar med varandra och med de kommande troffarna, som fö är 40 st Ikola och 40 st Kachese.
        Jag skulle aldrig blanda kachese och Ikola. Risken för korsningar är stor. Sen tycker jag att 80 troffar är för mycket i ett 720-literskar. Satsa på en variant och 40-50 individer är tillräckligt.
        To be or not to be a cichlidlover that´s no question

        Kommentar

        • ulfand
          • May 2008
          • 111

          #5
          Intressanta synpunkter, har iofs fått höra att det ska vara lugnt att ha de grupperna i samma kar och att risken för korsningar inte är särskilt stor.. men så det är det ju oftast, det finns olika åsikter och olika erfarenheter. Ang antalet så räknar jag inte med att det blir 80 fullvuxna fiskar, utan räknar med lite bortfall, och blir det för trångt så går det ju alltid att gallra, bättre det än att tillsätta.
          ___________________________________
          720L blivande SA

          Kommentar

          Arbetssätt...