Fånga ruvande Malawi-honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cola 788
    • October 2006
    • 27

    Fånga ruvande Malawi-honor

    Jag har en del ruvande Malawi-honor som jag skulle vilja lyfta över i ett annat kar. Jag har låtit dem släppa dem i karet ett antal gånger men där har bara blivit 2st av ca20kullar kvar. Men problemet har varit att fånga dem utan att riva akvariet. Jag har provat med petflaska, men dem simmar inte in där. Provat att ta dem på natten och tänt ljuset men där är rätt mycket saker i akvariet(450l Massor av grottor). Någon som har ett bra tips på något annat. Tacksam för tips.
  • Putte Ludde
    • January 2008
    • 21

    #2
    Gör ett vatten byte, och ta dom i samband med detta. Då har dom ju i alla fall lite mindre vatten yta att rymma på....

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Dom brukar att hålla till på samma ställe på natten. Så nattricket är fortfarande ett bra sätt.
      Tänd då inte ljuset utan använd en ficklampa och kolla upp var just den honan sover (med ficklampa) någon natt innan.
      Sedan förbereder du genom att ha plockat bort täckglas, belysning etc. i förväg. Man har ju bara några sekunder på sig innan fiskarna vaknar "till liv".

      Nattricket funkar bra på fiskar som inte gömmer sig i grottor på nätterna. För sådana fiskar finns det ofta bara ett alternativ - att riva ut inredningen (vilket är mycket stressigt för fiskarna). Därför tycker jag nog inte att man skall plocka ut ruvande honor i ett sällskapsakvarium om man inte kan håva ut dom på ett enkelt sätt
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • cola 788
        • October 2006
        • 27

        #4
        Tack för 2 bra tips, provar igen. Men är det fler så som ruvar på bra tips så låt höra. Tack på förhand.

        Kommentar

        • Simon B
          • January 2005
          • 395

          #5
          Hur seriöst skall du odla på dem? Tror annars som Kjell skriver att det är bäst att låta dem spotta i det stora karet. 450l är mycket plats, tillsammans med många grottor som du beskriver så kommer många yngel att klara sig.

          Jag har fått yngel att växa upp i en Mbuna tank i mindre storlek. De större fiskarna (ur gruppen Mbuna) är enligt mina erfarenheter inte särskilt rovgiriga utan i mitt kar lät de yngel som lätt skulle kunna ha slukats vara.


          MVH Simon B!
          Mina akvarier:

          180l Sällskap
          112l SA biotop

          Kommentar

          • cola 788
            • October 2006
            • 27

            #6
            Nej, jag hade inte tänkt att odla dem men det hade varit roligt att följa en kull av varje(golden, saulosi och acei) sort. Sedan skall de få vara i fred.

            Jag har låtit dem spotta många gånger och även sett dem små liven, men som sagt bara 2st har blivit 2-3cm nu.

            Jag har också funderat på att lägga i något som dem små kan gömma sig i där de stora inte kommer åt dem(har idag kalkstensrös där de som klarat sig har gömt sig). Förslag?

            Jag har gjort i ordning ett 100l nu så man vill gärna utnyttja det.

            Det kan väl inte vara ancistrusen(2st). (Jag vet att de inte hör hemma i Malawi)

            Tacksam för fler kloka förslag.

            Kommentar

            • cola 788
              • October 2006
              • 27

              #7
              Det blev mörkläggning likt kriget och en konstgjord natt 3ggr innan jag hittade deras nattställe. Men det var lungt och gick bra(använde 2håvar, läst här på forumet någonstans). En golden och en acei hona som tuggar simmar nu i eget akvarium, verkar som de funkar ihop.
              Har läst någonstans att om den ene släpper så kan den andre gå kvar ytterliggare en tid.
              För golden är nog på slutet medan acei har nog ett tag till.

              Så ni med samma problem som jag, prova konstgjord natt(tror inte det stressar så mycket med lite kortare dagar, några gånger).

              Kommentar

              • villi
                • January 2008
                • 58

                #8
                köp en stor håv gjorde jag funka fint eller lura dem med mat
                det går också finfint=)
                Malawi FFS!

                Kommentar

                • Whistler84
                  • November 2007
                  • 850

                  #9
                  Nattipset ska jag ta till mig, ska flytta över min acei "ngara"-hona på onsdag.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...