Rimligt pris för rödzebror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qharma
    • September 2006
    • 71

    Rimligt pris för rödzebror?

    Vad ungefär betalar ni för era rödzebror? Vi har två ställen där vi bor som säljer dessa fiskar på det ena stället kostar dom 80 kr st och det andra 60 kr för ett par men då är dom hemmauppfödda. Var är det bäst att köpa dom? I en affär eller privat??
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag hade valt dom som ser snyggast ut (färgkvalitén kan variera oerhört).
    Priset är inte det primära.

    Dock hade jag definitivt köpt en grupp och inte ett par - har man ett par så kan det ju hända att ena parten stryker med och då har man bara en elka jäkel kvar som korsar sig med allt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Som sagt. KOlla färgerna. De är prio ett... De kan gå från knall orange till nästan vita. (respektive mörkblåa till vita)

      Har betalat upp mot 150:- paret.
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        #4
        Färgen är som ovanstående nämnt viktigt, men även kroppsformen. Det blir allt vanligare att man ser rödzebror med onaturligt "tjock" form. Jag tror det beror på att de är uppdragna med alldeles för kraftigt foder, och för snabbt. Detta har jag dock inga belägg för. Vad det gäller färgerna är det ofta man ser urvalsodlade exemplar som är knallröda. Personligen tycker jag att honorna ska ha en riktigt orange färg (alltså inte röd) och att hannarna ska vara ljusare (nästan rosa) med blåskimrande färger på fenorna. Inte ofta man ser sådana rödzebror tyvärr. Antingen har de dassiga färger eller är de knallröda. Men köp de du tycker är snyggast och satsa på 5-6 stycken (2+4 hade jag satsat på, men det är också är smaksak).

        Lycka till med dina fiskar.

        /Jocke

        Kommentar

        • Qharma
          • September 2006
          • 71

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Färgen är som ovanstående nämnt viktigt, men även kroppsformen. Det blir allt vanligare att man ser rödzebror med onaturligt "tjock" form. Jag tror det beror på att de är uppdragna med alldeles för kraftigt foder, och för snabbt. Detta har jag dock inga belägg för. Vad det gäller färgerna är det ofta man ser urvalsodlade exemplar som är knallröda. Personligen tycker jag att honorna ska ha en riktigt orange färg (alltså inte röd) och att hannarna ska vara ljusare (nästan rosa) med blåskimrande färger på fenorna. Inte ofta man ser sådana rödzebror tyvärr. Antingen har de dassiga färger eller är de knallröda. Men köp de du tycker är snyggast och satsa på 5-6 stycken (2+4 hade jag satsat på, men det är också är smaksak).

          Lycka till med dina fiskar.

          /Jocke
          Har varit och köpt 5 st zebror nu. Riktigt nöjd blev jag. 2 hanar och 3 honor. De hade inte fler i butiken så jag får köpa till nån hona senare..

          Kommentar

          • Banderad
            • January 2006
            • 358

            #6
            Ursprungligen postat av Qharma
            Har varit och köpt 5 st zebror nu. Riktigt nöjd blev jag. 2 hanar och 3 honor. De hade inte fler i butiken så jag får köpa till nån hona senare..

            Vad kul att du är nöjd! Om den grupp du har nu fungerar bra (och det tror jag nog den kommer att göra) så kan du köra med 5 fiskar. Det jag skrev var bara ett ungefärligt antal. 2+3 blir säkert en jättebra fördelning.

            /Jocke

            Kommentar

            Arbetssätt...