julidochromis yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Timon
    • June 2003
    • 106

    julidochromis yngel

    Jag la nyss märke till ett gäng mmlånga yngel i julidochromisgrotttan. Mina julidochromis marlieri har äntligen fått yngel! Tyvärr vet jag inte så mycket om yngelvård :P . hur som helst så har leken skett i en grotta där man inte ser hela grottsystemet så jag vet inte hur många yngel det rör sig om. en 15 stycken sitter i grottans ena öppning. vilket är tur för dom eftersom andra sidan är farligt nära filtret, bara centimeter ifrån, men ett gäng sitter även där.
    nu till frågorna.
    yngeln sitter mest i taket på grottan. jag petade in en liten bit räkmix för att dom skulle få maten för sig själva. ingen utav dom verkade dock speciellt intresserade utav maten. men honan kom dit ganska omgående och vevade ut matbiten från grottan. är dom så att dom inte äter, eller får dom fel mat, eller äter dom fast man kanske inte märker det? några tips på utfodring vore alltså bra

    ska man kanske flyttta pumpen så filtret är ngn annanstans? finns inte så många andra ställen att sätta den på nämligen. eller klarar ynglen att ha filtret så nära? filterbehållarna är i plast med borrade hål i, så det är inte hela filterytan som dom kan åka in i.

    det finns andra fiskar, två A.compressiceps i akvariet också, samt en ancistrus. tyvärr kommer det ta ca 2 veckor innan mitt 222 liters är igång och klart för inflytt. men ska jag skicka fiskarna, Compressicepsarna, till Åled innna dess kanske? mitt nuvarande, dvs 100liter, hade jag tänkt behålla som yngelakvarium faktiskt, så ynglena kommer vara kvar tills dom blir mer vuxna.

    julidochromishonan är dock ganska hyggliga på att vakta ynglen så blir dom andra för närgånga så får dom stryk. hanen är mer loj av sig och verkar har hittat ett ställe på andra sidan karet att pula med.
    Senast redigerad av Timon; 13 July 2008, 11:12.
    200L uppstart
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ursprungligen postat av Timon
    Jag la nyss märke till ett gäng mmlånga yngel i julidochromisgrotttan. Mina julidochromis marlieri har äntligen fått yngel! Tyvärr vet jag inte så mycket om yngelvård :P . hur som helst så har leken skett i en grotta där man inte ser hela grottsystemet så jag vet inte hur många yngel det rör sig om. en 15 stycken sitter i grottans ena öppning. vilket är tur för dom eftersom andra sidan är farligt nära filtret, bara centimeter ifrån, men ett gäng sitter även där.
    nu till frågorna.
    yngeln sitter mest i taket på grottan. jag petade in en liten bit räkmix för att dom skulle få maten för sig själva. ingen utav dom verkade dock speciellt intresserade utav maten. men honan kom dit ganska omgående och vevade ut matbiten från grottan. är dom så att dom inte äter, eller får dom fel mat, eller äter dom fast man kanske inte märker det? några tips på utfodring vore alltså bra

    ska man kanske flyttta pumpen så filtret är ngn annanstans? finns inte så många andra ställen att sätta den på nämligen. eller klarar ynglen att ha filtret så nära? filterbehållarna är i plast med borrade hål i, så det är inte hela filterytan som dom kan åka in i.

    det finns andra fiskar, två A.compressiceps i akvariet också, samt en ancistrus. tyvärr kommer det ta ca 2 veckor innan mitt 222 liters är igång och klart för inflytt. men ska jag skicka fiskarna, Compressicepsarna, till Åled innna dess kanske? mitt nuvarande, dvs 100liter, hade jag tänkt behålla som yngelakvarium faktiskt, så ynglena kommer vara kvar tills dom blir mer vuxna.

    julidochromishonan är dock ganska hyggliga på att vakta ynglen så blir dom andra för närgånga så får dom stryk. hanen är mer loj av sig och verkar har hittat ett ställe på andra sidan karet att pula med.

    Halloj!

    Jullarna har ganska "fri" yngelvård, på så sätt att det nästan ser ut som om dom struntar i ynglen. Det är bara dom första dagarna eller första veckan/veckorna de pyttesmå ynglen är någorlunda samlade, för att sedan sprida ut sig ganska mycket och gå för sig själva. Ynglen håller sig dock ganska nära hemgrottan till en början. Föräldrarna håller alltså noga koll på dom, men lite "löst" sådär - förvänta dig inte att se "samlade" yngelhopar.
    Du kommer också att märka att julleynglen är mer eller mindre omöjliga att fånga ur karet - så mitt råd är att helt enkelt bara låta dom vara. När de nått en viss ålder och storlek kommer föräldrarna att jaga bort dom, och de kommer att ställa sig vid rutorna ganska högt upp i karet - de vill nämligen därifrån. Då är det relativt enklet att med en gnutta tålamod och en håv nappa ur dom - för förlyttning till något annat kar.
    Matbiten behöver du nog inte bekymra dig så värst mycket över - ynglen är experter på att leta upp lite smått och gott - men, försök att fördela maten i så små beståndsdelar som möjligt - några små korn ramlar alltid ner i närheten och dessa tar ynglen.

    Så, mata lagom mycket och försök fördela födan i små bitar/korn - och förvänta dig ett ganska "passivt" yngelvårdande - när du sett några kullar växa upp så får du "öga" för detta och du behöver inte oroa dig om det mellan varven verkar vara lite mindre yngel under någon period - jullarna är verkligen experter på att hålla sig gömda och undan - speciellt när de är yngel.

    Gratulerar till leken och lycka till!

    Kommentar

    • Timon
      • June 2003
      • 106

      #3
      dom har redan börjat röra lite på sig faktiskt,, tom vågar ut ur grottan en snabb sväng.
      undra hur många som överlever i två veckor med hungigra Compressicepsar som väntar på var sida om dom.
      200L uppstart

      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        #4
        Många lär överleva. Har själv Julidochromis par i hop med flera stora Compressiceps, och är aldrig många yngel som går åt.

        MVH/Freddan

        Kommentar

        • Timon
          • June 2003
          • 106

          #5
          Ok tack, det känns ju bra att veta. Hur stort kar har du , freddan? har du lyckats få ihop ett lekpar med compressiceps?
          200L uppstart

          Kommentar

          • 127bubbel
            • March 2007
            • 1133

            #6
            Jag har ett på 112 lite och ett på 170 liter. Och jag Compressiceps och Jullar i båda karen och andra tanganyikafiskar. I 170 liters karet är det 1 compressiceps hanne som leker med 2 honor hela tiden. Och i 112 liters karet är det 1 lekpar Compressiceps, som för tillfället har ungar.

            MVH/Freddan

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Bubbel-freddan har koll på läget! Hans kar är helt fantastiska och jag har mina troffar från hans, därifrån - kolla med freddan och se hur han gör!

              Jag ville bara berätta, generellt, hur det är med jullar...!

              Kommentar

              Arbetssätt...