Knivig fråga till Kjell

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    • January 2006
    • 358

    Knivig fråga till Kjell

    Nu ska du få något att bita i här Kjell

    För ungefär 18-19 år sedan hade jag ett 175 liters kar med en rejäl blandad kompott. På den tiden tyckte en glad 11-12 åring (det vill säga jag) att mitt kar var gigantiskt och att jag kunde ha många fiskar som blir riktigt stora i det (och orden biotop och vattenvärden hade jag aldrig hört talas om). Jag blandade allt i ciklidväg som jag kom över. Nu i efterhand när jag tänker tillbaka på den tiden kan jag identifiera alla arter jag då ägde utom en. Detta faktum stör mig lite.

    Jag hade ett par minns jag som såldes av dig på Utopia i Kalmar (jag har förstått nu i efterhand att det var du och en till som ägde den affären, jag hoppas att jag inte har fel). Den såldes under populärnamnet Guldmunruvare. Med tanke på kroppsform och beteende bör det har varit en Afrikan. Jag höll dem parvis och fick lek på dem en eller två gånger tror jag. Som namnet antyder var det en munruvare, guldgul-lite röd. Mina var kanske 12-15 cm (jag var betydligt mindre då så det kan vara så att jag kommer ihåg dem som större än de var). I kroppsformen var de ungefär som mina Oreochromis mossambicus och i samma storlek (fast de hette väl Tilapia på den tiden tror jag, och var definitivt inte fullvuxna). Dessa hade jag i samma kar för övrigt.

    Informationen ovan är som du kanske förstår inte helt tillförlitlig eftersom det var några år sedan. Jag inser även att denna nöt är extremt svår att knäcka. Med tanke på storleken på den butiken hade ni väl några arter förmodar jag (om det nu var du som hade butiken, men som jag har förstått det var det så), och det var ju som sagt några år sedan.....

    /Jocke
    Senast redigerad av Banderad; 11 July 2008, 11:46.
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #2
    Min gissning även om de brukar kallas kopparmunruvare:
    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Micke
      Min gissning även om de brukar kallas kopparmunruvare:
      http://www.cichlidae.com/gallery/picture.php?p=2424
      Också min första tanke men blir lite konfunderad över att du jämför dom med O. mossambicus för den är ju mycket större och grövre.
      Det finns dock förövrigt även orange och rödaktiga former av denna art.

      Jag har i alla fall inget minne av en art med handelsnamnet guldmunruvare
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        #4
        Hmm, skulle kunna vara den. Men jag tror inte det. Som jag minns den hade de ungefär samma form, men det behöver inte vara så. Mina mossambicus var dessutom ganska små, och med tanke på hur ofta vattenbyte och så genomfördes på den tiden kan de inte har varit särskilt välskötta. Har inte för mig att de var så glittriga på fenorna, men det kan iof variera från individ till individ. Jag har i alla fall där efter aldrig sett dem i butik som jag minns dem i alla fall.

        /Jocke

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Det finns ju en odlingsvariant av Natalciklid som kallas för Guldtilapia.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Denna? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1090
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Banderad
              • January 2006
              • 358

              #7
              Ursprungligen postat av Gaffel

              Är tyvärr inte goldmedlem.

              /Jocke

              Kommentar

              • Micke
                • January 2002
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av Banderad
                Är tyvärr inte goldmedlem.

                /Jocke
                Det var denna som länkades:
                Mvh Michael Persson

                www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Banderad
                  • January 2006
                  • 358

                  #9
                  Nä, den var det definitivt inte.

                  /Jocke

                  Kommentar

                  Arbetssätt...