Måste man byta grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qharma
    • September 2006
    • 71

    Måste man byta grus?

    Har ett stort akvarium med väldigt lite fisk för tillfället vill nu byta till ciklider i det akvaritet men djuraffären avrådde mej och sa att först måste jag byta botten till kalkgrus. Måste man byta botten i hela akvariet eller kan man köpa det gruset och lägga ovanpå??

    Vill ju ha större fiskar i mitt kar nu och gillar verkligen ciklider men det blir dyrt att byta ut allt..
  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    #2
    Kalkgrus i min svans, det måste man inte alls byta till.

    Däremot: vad har du för grus nu, och vilka fiskar vill du ha?

    Eftersom tråden ligger bland Afrikanska ciklider, så gissar jag på malawi/tanganyika, och dom vill ju ha ett högre pH och hårdare vatten, så där underlättar kalk en del.
    Dock brukar de flesta använda antingen kalkhaltiga stenar i inredningen, eller dosera bikarbonat för att höja.
    Många av dessa ciklider gillar att gräva, och sila sanden, så en fin sand är att föredra, t ex Rådasand eller blästersand.
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Nej, det måste man inte.

      Var det malawi eller tanganyika ciklider? De kommer från sjöar med svagt (Malawi) eller starkt (Tanganyika) basiskt vatten - men man behöver för den skull alls inte bara inreda med kalkhaltigt material!

      Ett par kalkstenar eller hyfsat med snäckskal ger samma effekt.

      Varken Malawi eller Tanganyika-ciklider är heller särskilt känsliga för pH.

      Största problemet med såna ciklider är istället deras stora aggressivitet; om du tittar i artregistret här på zoopet kan du få lite hjälp med hur mycket utrymme en viss art kräver. Om du redan vet ungefär vilka arter du vill ha kan du fråga här för att undvika olämpliga kombinationer.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Qharma
        • September 2006
        • 71

        #4
        Har två akvarium så dom fiskarna som är i det stora får flytta, var mest sugen på malawi. Har svart polergrus i botten nu..Men det går väl mixa lite kanske?

        Kommentar

        • Trollsvans
          • November 2007
          • 1118

          #5
          Svart blästersand alltså?
          Det går att ha till dom flesta fiskar... utom just malawi/tanganyika.
          //Troll

          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #6
            Man kan blanda i kossade snäckskal i gruset, det finns att köpa på Granngården i säckar.
            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Qharma
              • September 2006
              • 71

              #7
              Har nu varit o köpt grus och bytt och allt. Nu ska bara akvaritet vila några dagar så ska det köpas Malawi =) Någon som har något bra tips på någon fin malawi som jag kan ha? Vill ha lite större..

              Kommentar

              • Micke
                • January 2002
                • 1718

                #8
                Hur stort är akvariet?
                Mvh Michael Persson

                www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Qharma
                  • September 2006
                  • 71

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke
                  Hur stort är akvariet?
                  160 L

                  Kommentar

                  • Micke
                    • January 2002
                    • 1718

                    #10
                    160 liter är i minsta laget för malawiciklider. Det finns däremot en hel del att välja på om du istället väljer tanganyika- eller västafrikanska ciklider, även en del viktoriaciklider kan fungera.
                    Mvh Michael Persson

                    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...