fiskar till 222 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Timon
    • June 2003
    • 106

    fiskar till 222 liters

    har ett 222 liters på gång. väntar fortfarande på den vita BTN slimline som bör dyka upp i veckan.
    under tiden funderar jag på vilka fiskar som kan tänkas fungera. redan nu har jag i ett 100 liters ett par julidochromis merileri samt 2 st compressiceps (1 ska bort eftersom den är ganska mobbad, dock inte fysiskt skadad,, än) så det ska till en eller kanske två andra A. compressiceps?

    utöver dom funderar jag på:
    snäcklekare multifaciatus
    hässtnosciklid
    tropheus (har inte valt sort än)
    kanske även tanganyika mal

    kan detta funka? och viket antal hade varit passande isåfall? förslag på andra kombinationer tas gänra emot.

    mvh
    andreas
    200L uppstart
  • Timon
    • June 2003
    • 106

    #2
    vid lite eftertanke så kommer jag nog inte skaffa tropheus, iaf inte till en början med.
    funderar istället på att köra på några fler hästnosar. typ 5-6 st totalt.
    sen 5-6 st multifasciatus , 2 julidochromis, och 2 a.compressiceps, + ev 2 tanganyikamalar.
    tror det kan bli en bra blandning och lagom med fisk.

    någon som vet om man kan få tag på tanganyikasniglar/snäckor så man slipper ancistrusarna?

    100 litaren ska bli amazonas med enbart neontetror och rikligt med växter.
    200L uppstart

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Du gör helt rätt som skippar troffarna - akvariet är alldeles för litet för dom.
      Gränsfall också för hästnosarna - men någon av de mindre arterna skulle nog funka
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Timon
        • June 2003
        • 106

        #4
        jag får se vilken sort det blir men dom som jag kollat på blir 8cm , är det för stort?
        200L uppstart

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Rekommenderar i så fall Tanganicodus irsacae eller Spathous erythrodon av hästnosarna
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Timon
            • June 2003
            • 106

            #6
            ok tack det ska jag göra . kollade på Tanganicodus irsacae här på zoopet, mkt fin.
            200L uppstart

            Kommentar

            Arbetssätt...