välja fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zoelin
    • March 2007
    • 137

    välja fiskar

    hej jag och min make ska nu dra igång ett malawi akvarium i vårat 240l akvariumoch har lite funderingar på hur vissa fiskar går ihop så vi skulle behöva lite hjälp

    de arter vi tycker är mest intressant är:






    fråga
    1: hur går dessa ihop?
    2: i ett 240l akvarium hur många bör man max ha?
    3: är det bättre att bara sattsa på två av dessa arter så att det inte blir en fisksoppa av allt?
    4: funkar det att ha fullvuxna äppelsniglar tillsammans med dessa?

    vi kommer att köpa större akvarium senare men det kan röra sig om först ett år för vi har lite platsbrist för tillfället

    Tacksam för alla svar / Kerstin
    Mvh Kerstin & Alexander
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det kan bli rätt mycket fight mellan de fiskarna. De är starkt revirhävdande, och deras teckningar påminner om varandra. Jag föreslår att du byter ut demasonin mot t.ex. saulosi eller golden.
    I ett 240 kan du ha runt 15-20 fiskar, förslagsvis fördelat på 2 eller 3 arter, det är en smaksak.
    Skulle nog inte rekommendera äppelsnäckor ihop med malawis...risken är stor för att du får tomma skal och tjocka fiskar.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • HenrikV
      • January 2007
      • 358

      #3
      Demasonin är visst rätt känslig. Jag skulle ersätta demasonin med någon melanochromis. Ex. cyaneorhabdos (maingano). Den har ju samma färger fast ränderna är horisontella.

      Finns det ens "vanliga" Hongi att få tag på? Eller är det Hongi "red" ni planerar?
      Tanganyika

      Kommentar

      • Zoelin
        • March 2007
        • 137

        #4
        saulosi verkar ju fin. finns det någon risk för korsning mellan saulosi och dinghani?
        Mvh Kerstin & Alexander

        Kommentar

        • Zoelin
          • March 2007
          • 137

          #5
          vi kommer nog att skippa hongi hellt och hållet och bara köra två arter
          Mvh Kerstin & Alexander

          Kommentar

          • slusken
            • March 2006
            • 149

            #6
            Om jag satt i din situation hade jag helt klart endast kört Demasoni. Köp ett gäng på runt 20st och låt dom växa upp tillsammans. Helt underbara små fiskar som kommer att ge dig många timmars underhållning!
            Jag gjorde så och avsatt ett 300-liters till min grupp och det har jag inte ångrat än i alla fall. Det händer någonting hela tiden i det karet. Att dom är ena tuffa rackare både mot sina egna och mot andra fiskar är helt klart. Men det är ju lixom mdet som är lite av tjusningen med om tycker jag.
            Kör Demasoni!!

            Om du vill veta mer om dessa underbara fiskar ta en till på www.zoonen.se och leta upp en kille som kallar sig rentvatten. Han kan demasoni och brukar alltid ha fina fiskar klara för leverans!

            // Jim!
            Fear no fish!

            Kommentar

            • Klas Bengtsson

              • March 2007
              • 424

              #7
              bra tre arter men utom är demasoni.. okej ta hongi och flavus och en annan art.. så den är ganska tufft där fiskar.. gärna ta rödzebra eller saulosi eller nån.... runt 18-20 fiskar i din 240 liter karet..
              Senast redigerad av Klas Bengtsson; 02 July 2008, 15:09.

              Kommentar

              Arbetssätt...