Grön på ciklider...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Artep
    • June 2008
    • 107

    Grön på ciklider...

    Jag är helt nybörjare på ciklider... Hoppas nån kan ge mig lite tips
    Idag har jag ett 54 liters så där har jag inte några ciklider men jag har beställt ett 400 liters som jag väntar på och där tänkte jag kanske sätta i lite ciklider. Tycker de är fina och färgglada! Är vissa arter "svårare" än andra?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Finns ju väldigt många ciklider att välja på, i olika svårighetsgrader och storlekar. Eftersom du skrivit just i den afrikanska kategorin kan jag tipsa om snäcklekare till ditt 54-liters

    I ditt 400-liters finns det gott om arter som kan funka, är det främst afrikanska eller amerikanska ciklider du är intresserad av? Ställ en fråga i den amerikanska kategorin också, så kan du få en del tips där också.
    Senast redigerad av Shepard; 29 June 2008, 21:33.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Artep
      • June 2008
      • 107

      #3
      Ja, bra fråga.... Färgglada ska de vara Har hört att Malawiciklider är kalas. Har noll koll på om de är afrikanska eller vad... så mycket kan jag om dem. Har sett en som heter Demaroni. Typ sådana färglada vill jag ha.
      Har du nån bra tips på vad Malawiciklider gillar för växter? Och om man ska ha mörk eller ljus sand/grus?

      Kommentar

      • oskarwallin
        • February 2008
        • 1080

        #4
        Malawi brukar oftast gilla de flesta växter, dock inte som utsmyckning utan som mat. Dock borde lite tjockbladiga växter klara sig som tex anubias.. har också hört att olika vallisnera funkar
        60,58 liter
        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Personligen tycker jag att Malawi, trots sina starka färger, är lite tråkiga, eftersom alla de endemiska arterna är munruvare. Bland västafrikanska och sydamerikanska ciklider finns också många vackra arter, och dessutom lite mer spännande beteenden, enligt mig, och dessutom är de mer lämpliga att blanda med andra fiskar.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Artep
            • June 2008
            • 107

            #6
            Ja, jag vill nog kunna blanda med lite andra arter. Kan man ha siamesiska algätare tillsammans med dom du menar? Har sådana i mitt 54 liters och de håller iordning som en städfirma

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Tja, som sagt, det finns oerhört många arter Allt från små 5 cm juveler med fenor, till stora monster på nästan en meter. Den största variationen i lekbeteenden finns i Västafrika och Sydamerika, och där finns både arter som går att blanda med siamensis, och arter som inte går. Malawiakvarier brukar man hålla "rena" så att säga, Malawi med Malawi, dels beroende på vattenvärden, men också på grund av beteenden.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Artep
                • June 2008
                • 107

                #8
                Tack för alla bra svar. Jag måste nog läsa på lite känner jag.... Du verkar vara en riktig hejare på detta Skönt att det finns människor ger på svar på dumma frågor Men alla är vi barn i början.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Artep
                  Tack för alla bra svar. Jag måste nog läsa på lite känner jag.... Du verkar vara en riktig hejare på detta Skönt att det finns människor ger på svar på dumma frågor Men alla är vi barn i början.
                  Tja, man gör så gott man kan för att hjälpa Även om jag kan långt ifrån allt. Och du har rätt, läsa på är a och o. Och ett litet tips, lita inte blint på vad affärerna säger angående vilka fiskar du kan ha och inte kan ha tillsammans, och så. De verkar ofta ganska okunniga, och ibland verkar de t.o.m ljuga medvetet för att få sålt en fisk här och nu. Zoopet och böcker, där har du dina bästa vänner i det här fallet

                  Ett annat tips, gå inte bara på starka färger, då kan du missa många spännande arter. Och många arter säljs ofta som små outfärgade ungdjur, som inte hålls i optimala förhållanden i affären, och ser ofta inte alls ut som de gör när de är vuxna, fullt utfärgade, och trivs.
                  Senast redigerad av Shepard; 29 June 2008, 22:23.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Malawiakvarier är bland det mest lättskötta man kan ha, tycker jag. Fullt med sten och sand, bra fart på vattnet, lite vallisneria och anubias och så sköt vattenbytena så funkar det finfint.

                    Det är inga problem att ha malawis ihop med siamesiska algätare (om de är över 5 cm) eller L-malar.

                    Just demasoni är en lite huliganmässig fisk, hanarna hävdar revir ganska starkt. Om du köper ett gäng av sådana, ska du nog förvänta dig att en och annan går åt i revirstrider. Men till slut har de själva rett det, och en blir "herre på täppan".

                    Annnars är bra malawis för nybörjaren:

                    Rostciklid (Iodotropheus sprengarae)
                    Golden (Labidochromis caerulus)
                    Acei (Pseudotropheus sp. "Acei")
                    Kameleontciklid (Pseudotropheus crabro)
                    Rödzebra (Metraclimia estherae)

                    -Det finns flera, men det är de jag kommer på just nu.

                    Bland de vanliga fiskar som är lite mera aggro finns bl a. Maingano och auratus, om du vill ha sådana bör du läsa på lite om dem.

                    Men:

                    Välkommen till Malawiträsket!!
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • slusken
                      • March 2006
                      • 149

                      #11
                      Hej!
                      jag såg att du eventuellt var lite sugen på Demasoni. En mycket trevlig fisk måste jag säga. Har själv ett gäng på runt 20 individer. Gillar man att sitta och glo framfor karet ska man definitivt ha ett gäng demasoni. Full fart kan jag lova. Men det är nog som Jens A skriver. De är ganska tuffa både not de egna och mot andra fiskar så man får nog räkna med några förluster i början innan gruppen satt sig. Ett bra tips är att köpa minst ett 20-tal yngel och låta dom växa upp tillsammans. det kan vara lite knepigt att tillföra nya individer till gruppen senare.
                      Vill du veta mer om dessa vackra fiskar så kan jag tipsa dig om en kille som kan en hel del om just Demasoni. Ta en titt på www.zoonen.com och sök reda på en kille som kallar sig rentvatten. Han har bra koll och dessutom har han alltid yngel med väldigt god kvalitet på uppväxt.

                      // Jim!
                      Fear no fish!

                      Kommentar

                      • Artep
                        • June 2008
                        • 107

                        #12
                        Ursprungligen postat av slusken
                        Hej!
                        jag såg att du eventuellt var lite sugen på Demasoni. En mycket trevlig fisk måste jag säga. Har själv ett gäng på runt 20 individer. Gillar man att sitta och glo framfor karet ska man definitivt ha ett gäng demasoni. Full fart kan jag lova. Men det är nog som Jens A skriver. De är ganska tuffa både not de egna och mot andra fiskar så man får nog räkna med några förluster i början innan gruppen satt sig. Ett bra tips är att köpa minst ett 20-tal yngel och låta dom växa upp tillsammans. det kan vara lite knepigt att tillföra nya individer till gruppen senare.
                        Vill du veta mer om dessa vackra fiskar så kan jag tipsa dig om en kille som kan en hel del om just Demasoni. Ta en titt på www.zoonen.com och sök reda på en kille som kallar sig rentvatten. Han har bra koll och dessutom har han alltid yngel med väldigt god kvalitet på uppväxt.

                        // Jim!
                        Hej!

                        Tack för tipsen! Jag ska kolla hans sida. Hur många ciklider är det lämpligt att ha i ett 400 liters? Och hur många sorter kan man blanda?

                        Kommentar

                        • slusken
                          • March 2006
                          • 149

                          #13
                          Ja i ett 400-liters skulle du kunna ha en hel del fisk. Det beror ju i och för sig på vilka firrar du är sugen på.
                          Jag personligen skulle rösta på att inte ha allför många olika arter utan mer satsa på att ha fler av varje i stället. Det blir mycket snyggare så enligt min mening.
                          Fear no fish!

                          Kommentar

                          • Artep
                            • June 2008
                            • 107

                            #14
                            Ok, jag får googla lite bilder

                            Kommentar

                            Arbetssätt...