Scalare svällde upp under medicin behandling.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffe.B
    • November 2007
    • 459

    Scalare svällde upp under medicin behandling.

    Hej!
    Körde nyss en behandling med medicin mot alla sorters sjukdommar och parasiter, aquafuran heter läkemedlet. Alla sår har nästan läkt till 100%, men nu har ist scalaren svällt upp.. Ska tillägga att ingen mat har getts under denna 5 dagar långa behandlingen, kan det vara därför den svällt upp ? Jag gav dom 1 mål mat efter vattenbytet, kan det vara så att "svullnaden" går ner om någon dag, då den får mat som vanligt ?

    Mvh
    Christoffer
    54L ---------
    222L

    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Bukvattensot?
    Ser fjällen ut som om de står ut från kroppen och magen är svullen?
    En bild skulle heller inte vara fel.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Bukvattensot?
      Ser fjällen ut som om de står ut från kroppen och magen är svullen?
      En bild skulle heller inte vara fel.
      Vore konstigt om den fått någon annan sjukdom(då tex. bukvattensot), då medicinen skulle verka på typ allt

      Nu när jag kolla under sjukdommar i Zoopets artiklar så har min scalare påbörjat de fjärde stadiet, eftersom den skitigt genomskinligt Verkar som min scalare fick många sjukdommar på samma gång. Dock har den varken matvägrat eller hostat :/

      Fjällen ser enligt mig inte ut som de står ut ifrån kroppen, men magen är svullen.

      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Den magen ser ut att eventuellt vara fylld med något ätbart, och skalaren är troligen inte sjuk. Har du mindre fisk i karet såsom yngel eller mindre tetror? Detta är bara en gissning från min sida och det enda du kan göra i nuläget är att vänta och se om svullnaden lägger sig.
        Att en fisk får en annan sjukdom efter du medicinerat är inget konstigt, då det inte finns någon medicin som tar alla sjukdomar. En del mediciner dödar bakterier, och då är det alla bakterier som kolar såväl onda som goda. Detta gör att fisk kan bli mer mottaglig för följdsjukdomar av andra sorter som man medicinerat mot.
        Den största och bästa åtgärden är att alltid sköta sina vattenbyten och ha ett friskt vatten i akvariet och fisken blir sällan eller aldrig sjuk, om nu inte smittan kommer utifrån.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Stoffe.B
          • November 2007
          • 459

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Den magen ser ut att eventuellt vara fylld med något ätbart, och skalaren är troligen inte sjuk. Har du mindre fisk i karet såsom yngel eller mindre tetror? Detta är bara en gissning från min sida och det enda du kan göra i nuläget är att vänta och se om svullnaden lägger sig.
          Att en fisk får en annan sjukdom efter du medicinerat är inget konstigt, då det inte finns någon medicin som tar alla sjukdomar. En del mediciner dödar bakterier, och då är det alla bakterier som kolar såväl onda som goda. Detta gör att fisk kan bli mer mottaglig för följdsjukdomar av andra sorter som man medicinerat mot.
          Den största och bästa åtgärden är att alltid sköta sina vattenbyten och ha ett friskt vatten i akvariet och fisken blir sällan eller aldrig sjuk, om nu inte smittan kommer utifrån.
          Ok! Men jag har bara fantomtetror som är i "rätt" storlek.... Det är väl om en sådan kan ha slinkit ner, men dom är inte så värst små :/ Jag får erkänna att jag slarvat med vattenbytena, men jag har tagit mig själv i kragen och gjort ett litet schema som jag följer till punkt och pricka.

          Så får jag väl återkomma om det blir något annat

          Tack för hjälpen!!!
          54L ---------
          222L

          Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

          Kommentar

          Arbetssätt...