mina tanganyika är slöa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Timon
    • June 2003
    • 106

    mina tanganyika är slöa

    Jag har precis startat ett 100 liters akvarium som det går 2 julidochromis marlieri och 2 st Altolamprologus Compressiceps och 1 st ancistrus.
    inredning: engelsk sjögrus, grov och ganska ljus. 2 högar med faxe kalksten, en på var sida av karet. 1 grupp valisinera och en annan kort växt (glömt namnet) i mitten. Jag har lutat skiffer mot bakrutan, ser väl sådär ut men mycket bättre än en blå bakgrund.
    Pump/filter är Maxi-jet 600 och ljuset är tänt 10 timmar.

    Jag har haft igång det en vecka och fiskarna verkar lite slöa.

    Jullarna går bra ihop (hona o hane) och har tagit ett revir som dom mycket sällan lämnar. Dom liger mest där. Den stora Compressicepsen ligger lite ovanför i hörnet strax under pumpen och glor på dom hela tiden, medans den lilla C. är bortjagad till andra sidan karet av både Jullar och stora C. Den ska lämnas tillbaks så den inte blir ihjälslagen.
    Men det jag undrar över är den dåliga aktiviteten och att dom bara är på precis samma ställe hela tiden. Även när dom får mat så går dom inte långt ifrån där dom ligger hela dagarna. Alla äter däremot bra utom lilla C. som inte har vågat varken igår eller idag.
    jag tänkte om det kan bero på dålig cirkulation eller dålig filtrering eller att bottnen kanske är för ljus eller grov eller om det helt enkelt är så att Jullar och compressiceps inte går ihop i ett så pass litet kar?
    200L uppstart
  • saqqz
    • May 2008
    • 26

    #2
    Hej.Jag har sysslat med tangisar i 20 år nu.Fast jag kör mest tropheus.Mitt tips till dej är att akvariet helt enkelt är för litet.Till afrikanska ciklider bör du ha från 250 lit minst helst större o framförallt bra rotation på vattnet.Högt ph värde helst mellan 8 o 9 nånting och 15-20 i dh och bra lyse typ powerglo.Cirkulationspumpar rekomenderar jag eheim typ den dränkbara sk."powerpack" som finns i ett 1200 lit/tim utförande samt ett 600 lit/tim.Mina har aldrig svikit mig och den äldsta är 20 år nu och den blåser på lika djävligt för det oavsett hur igenkorkad den är med dynga.Eheim är lite dyrare än dom andra men det är värt varenda krona det lovar jag dig.
    M.V.H// Jimmy Tropheus i Blekinge.

    Kommentar

    • Timon
      • June 2003
      • 106

      #3
      ok så jag ska öka cirkulationen då? får väla åka till åleds och kolla vad som finns i veckan.
      Om jag nu ska byta filter i akvariet, hur gör man det bäst för att det inte ska bli allt för kocko med bakterierna? jag tänkte att man kunde lägga i detta filtret också och liksom köra in det parallellt med som finns i innan man tar bort det gammla. men det kanske inte behöver krånglas så?

      Just Eheim har jag använt förr när jag hade ett 450 liters tanganyika faktiskt.
      jo jag vet att det är lite litet egentligen men det är vad jag har plats med just nu,,, kanske ska ta bort compressicepsarna helt och sätta in några multifasciatus istället? eller enbart ha jullarna?
      så småningom, förmodligen till hösten, så kan det mycket väl bli något i 350liters storleken och då blir det ju lite roligare.
      Senast redigerad av Timon; 22 June 2008, 00:40.
      200L uppstart

      Kommentar

      • Timon
        • June 2003
        • 106

        #4
        Ny analys. Idag innan akvariet tändes så var det faktiskt en hel del akvtivitet utan slagsmål. alla fiskar var framme och simmade runt väldigt piggt. Så fort det tändes så stack dom tillbaks dit där dom alltid ligger och stannade där. verkar helt enkelt vara något vajsing med ljuset. Filter kommer att bytas ut snart ändå, men det verkar inte vara så akut då kanske.
        Bottnen är ljus, nästan vit, samt alla vita kalkstenar kanske blir för ljust för dom. Belysningen är en 18W philips Aqua Reel.

        jag hade tänkt att arrangera om lite vid vattenbytet och ta bort lite kalksten och lägga i lite gråsten, typ granit och sånt. Men bottnen borde man kanske göra något åt. Jag funderar då på att lägga ett lager med mer finkornigt, och såklart mörkare, sand/grus över den grövre.
        200L uppstart

        Kommentar

        • saqqz
          • May 2008
          • 26

          #5
          Ursprungligen postat av Timon
          ok så jag ska öka cirkulationen då? får väla åka till åleds och kolla vad som finns i veckan.
          Om jag nu ska byta filter i akvariet, hur gör man det bäst för att det inte ska bli allt för kocko med bakterierna? jag tänkte att man kunde lägga i detta filtret också och liksom köra in det parallellt med som finns i innan man tar bort det gammla. men det kanske inte behöver krånglas så?

          Just Eheim har jag använt förr när jag hade ett 450 liters tanganyika faktiskt.
          jo jag vet att det är lite litet egentligen men det är vad jag har plats med just nu,,, kanske ska ta bort compressicepsarna helt och sätta in några multifasciatus istället? eller enbart ha jullarna?
          så småningom, förmodligen till hösten, så kan det mycket väl bli något i 350liters storleken och då blir det ju lite roligare.
          Så rätt!Kör pumparna paralellt i ca en vecka brukar räcka om du har bra krut i pumparna = (Eheim).350 liter och uppåt då garanterar jag att det blir roligare har själv mina mazwadubbar o moorikazalawe i ett LLI 375 som jag byggt in i mahogny.2 dränkbara 1200 liters eheim o 4 powerglo.Jag har bara 2 grupper med 6 firrar i varje o det är på vippen att karet o pumparna räcker till det så köp du större så ska du se att det blir mycket kuligare både för dej själv o framför allt för firrarna.M.V.H//Jimmy

          Kommentar

          • Timon
            • June 2003
            • 106

            #6
            det blir ett 222 liters redan till helgen. fiskarna hra piggnat till lite nu senaste dagen och inget bråk heller.
            200L uppstart

            Kommentar

            Arbetssätt...