Hur ska jag sjösätta mina Sessor ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pappa-jonas
    • March 2003
    • 91

    Hur ska jag sjösätta mina Sessor ?

    Hej !
    Jag har några prinsessor av Burundhi som jag vill flytta.

    Idag går de i ett akvarie med mjukt vatten 3 dkh med ett PH på 7.
    Har fixat ett nytt hem med hålstensrev( kalksten) PH värdet är
    här 8.5.

    Hur ska jag anpassa dem ?

    MVH Jonas
    " Aldrig husvagn "
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Hej !
    Jag har några prinsessor av Burundhi som jag vill flytta.

    Idag går de i ett akvarie med mjukt vatten 3 dkh med ett PH på 7.
    Har fixat ett nytt hem med hålstensrev( kalksten) PH värdet är
    här 8.5.

    Hur ska jag anpassa dem ?
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Jag brukar använda 'koppmetoden' och tycker det är en ganska bra metod för att anpassa fiskar till nya förhållanden:
    För över fiskarna i en hink eller burk med lite vatten. Ta en kopp vatten ur mål-akvariet, och häll ner i hinken/burken. Upprepa varannan minut eller så. När man haft över 2-3x mer vatten än som ursprungligen fanns i behållaren (tar typ en kvart i normalfallet) simmar fisken i nästan samma vatten som i målakvariet, och kan flyttas över med håv.

    Man kan ta längre tid på sig och ha i vatten långsammare, men min erfarenhet är att det är skonsammare att göra en ganska snabb och kanske något brutal invänjning än att dra ut på det - vattnet i en liten bytta blir snabbt dåligt.

    Anledningen till att flytta in fisken med håv istället för att hälla i dem är detsamma - vattnet i hinken är vid det här laget antagligen rätt nasty.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...