Märkligt stridsbeteende av palettciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wermland
    • September 2006
    • 112

    Märkligt stridsbeteende av palettciklid

    Mitt palettpar har haft flera kullar och skött dessa exemplariskt.
    För en vecka sedan skulle jag göra ett litet delvattenbyte, något som aldrig oroat dem.
    Strax efter vattenbytet var det kväll. Paret såg ut att kivas om vem som skulle vara inne i kvällsgrottan med ynglen.
    Råkurret gick snart över till en hård fight.
    Ynglen for iväg ut i akvariet men de brydde sej inte om det utan fortsatte bara att slåss.
    Hanen skadade snart honan rejält och körde henne från boet.
    Hon höll på att dö,men repade sej under natten där hon låg tryckt under en sten i andra andan av burken.
    Hanen tog själv hand om ynglen, fast inte lika noggrant som när de var två.
    Ett dygn senare fick honan fortfarande inte komma nära.Hanen betraktade henne som fiende.
    Lösningen kom när jag helt sonika fiskade ur alla ynglen och flyttade dem.
    Dagen efter var honan tillbaka igen,flörtandes för hanen.
    Tre yngel fanns kvar,och nu tar de hand om dem igen som vanligt, honan med sår över ryggen.
    Någon som varit med om detta?
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    #2
    - Jepp! Exakt samma sak hände med mitt palettpar. Hanen blev oxtokig på honan - åt upp ynglen - och vägrade sluta mobba honan. Jag provade då att sätta ned en hona till som avlastning till den hona som var i burken. Gick inte alls. Den nya honan fick fly för livet oxo. Slutad med en ihjälstressad hona samt så småningom en helt utmattad hane som snart låg död. Den som överlevde denna "battle" var den första honan som numera lever ett behagligt liv i ensamhet
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      På 1980-talet hade jag ett som plötsligt inte kom överens om en kull men de delade på vårdnaden (eller rättare sagt kullen) några dagar sedan kanske de kom på att det var allt bättre att hålla ihop för att få rätsida på telningarna.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det är väldigt vanligt att hanar slår ihjäl honor när leken misslyckats, men att de anfaller medan ynglen fortfarande finns kvar... Det måste röra sig om nån slags beteendestörning hos hanen.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Wermland
          • September 2006
          • 112

          #5
          bättre nu

          Ja könstigt va?
          Fast nu då jag tog ynglen sköter de som sagt de tre som är kvar, fast hanen fortfarande är lite svår i humöret,kan nu honan vara kvar.
          Följdfråga:
          De yngel jag flyttade.
          Måste palettyngel ha föräldrar med hela vägen, eller kan ynglen få fel beteenden då de växer upp utan vuxen?
          De är inte mer än några veckor gamla.
          Äter bra i nya burken och ser ut att klara sej.
          Blir dessa beteendemässigt konkurrentkraftiga när de blir vuxna?
          Eller utvecklingsstörda?

          Ursprungligen postat av Azur
          Det är väldigt vanligt att hanar slår ihjäl honor när leken misslyckats, men att de anfaller medan ynglen fortfarande finns kvar... Det måste röra sig om nån slags beteendestörning hos hanen.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Jag drog upp en kull paletter vid sidan av för några år sedan och det blev fisk av dom också. Dom fick jag rädda undan direkt när dom kom eftersom det redan fanns en äldre kull i akvariet och de nya skulle blivit en festmåltid åt sina äldre syskon. Det hade hänt strax dessförinnan.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Wermland
              • September 2006
              • 112

              #7
              Tack

              Tack för alla synpunkter!

              Kommentar

              Arbetssätt...