Albino + normal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Albino + normal?

    Jag har en albino paletthane, och en normal hona som nyss har lekt, hur funkar det med genetiken där? Kommer några yngel att bli albino, eller måste man korsa tillbaka avkomman med pappan?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #2
    Ursprungligen postat av Micke_A
    Jag har en albino paletthane, och en normal hona som nyss har lekt, hur funkar det med genetiken där? Kommer några yngel att bli albino, eller måste man korsa tillbaka avkomman med pappan?
    Några yngel borde bli albino om mamman har anlag för det, annars får man nog göra som du säger.

    så såvida du inte gör ett DNA test på mamman så tror jag det är svårt att avgöra :P

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Jo, så har jag fattat det att det funkar med t.ex amelanistiska (halvalbino) majsormar, en vanlig och en albino ger bara en del albino om den normala har albino i släkten. Om ingen av ungarna blir albino, och man parar tillbaka en av dem med albinoföräldern så blir en viss procent av ungarna albino, och om man i sin tur parar en av de albinoungarna med albinoföräldern, så blir det ytterligare en ökning av antalet albinoungar, och så vidare. Antar att det funkar likadant med albinofiskar.
      Senast redigerad av Shepard; 26 May 2008, 19:23.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #4
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Jo, så har jag fattat det att det funkar med t.ex amelanistiska (halvalbino) majsormar, en vanlig och en albino ger bara en del albino om den normala har albino i släkten. Om ingen av ungarna blir albino, och man parar tillbaka en av dem med albinoföräldern så blir en viss procent av ungarna albino, och om man i sin tur parar en av de albinoungarna med albinoföräldern, så blir det ytterligare en ökning av antalet albinoungar, och så vidare. Antar att det funkar likadant med albinofiskar.
        ja precis, DNA är universiellt

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Förutsatt att inte hanen har enkel upplaga av samma defekta allel för albinism som honan har dubbel upplaga av, kommer all avkomma (F1 generationen) att se normala ut.

          Om vi antar att hanen inte har anlag för albinism...

          Korsar du F1 ungarna med varandra bör statsitiskt sett 75% av deras F2 avkomma bli normalfärgad och 25% albinos;

          Återkorsar du F1 avkomman med honan skall statistiskt sett 50% av F2 ynglen att vara albinos, och 50% normala (men bärare av albino-gen).

          Korsar du två F2 albinos med varandra eller en F2 albino med honan, skall 100% av avkomman vara albino.

          Observera att detta är statistiska sannolikheter, och att de bara grovt approximerar de verkliga värden du kommer att få i varje kull.
          Senast redigerad av Azur; 27 May 2008, 09:39.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Nu är ynglen frisimmande, och än så länge vågar jag inte avgöra om de är albino eller inte, eftersom ögonen är för små för att säkert säga om de är röda eller svarta. Men även om palettyngel rent allmänt är rätt ljusa i början, så känns de här ynglen väldigt ljusa, kritvita mer eller mindre. Och det är en rätt rejäl kull också, så de ser ut som ett vitt moln som rör sig över underlaget.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Bilder på paret och ynglen:
              Bifogade filer
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Passat
                • February 2008
                • 611

                #8
                Tjusigt par
                Det var en härlig bild på mamman och alla yngel
                240L SA
                70L
                54L

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Tack Ja, paret är fint, även om bilderna väl är mindre bra
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Klinten
                    • July 2007
                    • 1313

                    #10
                    - Snyggt par med yngel. Få se nu hur många som klarar sig. Har fått lek en (1) gång med ett palettpar. Det slutade med kaos - yngelmassaker - och en utmobbad hona.
                    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Jag har nog aldrig varit med om några så´na slagsmål efter lekarna. Men har för mig att ett gult palettpar (taeniatus) jag hade betedde sig lite underligt. Tror honan ville leka igen, men det ville inte hanen, utan ansåg att de borde ta hand om ynglen de redan hade, så han körde bort henne, men utan nå´t direkt slagsmål, om jag minns rätt.

                      Visst ser ynglen rätt ljusa ut?
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ynglen är alltjämt vita, och man ser lätt att de har ätit, på deras mörka magar.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Dags att du kommer med ytterligare en uppdatering om hur det går Micke A.

                          Albinism fungerar normalt sett precis så som Azur beskriver, men vad gäller palettciklider finns det åtminståne en stam med en "twist", lite förenklat kan man säga att de heterozygota "albinisterna" blir "amelanister". Det vill säga F1 efter normalfärgad och albinistisk blir 100% av avkomman ungefär som albinistföräldern, men med mer rött. Fenomenet är inte direkt vanligt, men det finns kända exempel på liknande fenomen.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Har flyttat föräldrarna nu, och de är i lektagen igen. Ynglen ser alltjämt kritvita ut. Har funderat på om de kanske blir vita med svarta ögon?
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              Det låter som om det är den stammen jag pratade om, minns inte om de får svarta eller röda ögon, men kroppen och fenorna på heterozygota albinister, alltså dina yngel, ska se ut som albinister fast med det röda när de kommer i den åldern, i mitt tycke mycket snyggare än homozygota albinister, som hanen är.

                              Så du kommer att få ett rejält gäng paletter som "lyser upp" bra och dessutom är hyggligt färgglada.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...