Kan vanliga rödzebror föda fläckiga "korall" ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    Kan vanliga rödzebror föda fläckiga "korall" ?

    Tjosan ! har några vanliga rödzebror i mitt kar å dessa har fått kids ...mina kids är nu ca 20-25mm stora å en del av dessa har jag sett börjat övergå till Prickiga/fläckiga.... kan man få vad de heter Fläckig/korallzebra av helt vanliga zebror ? eller är de bara något skumt i mitt kar ser rätt häftiga ut nu i alla all
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ja, har de så´na i släkten så kan de säkert det
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #3
      Korallzebra ska de inte föda däremot kan det bli OB eller Orange blotch som det heter med andra ord. Korallzebra är en helt annan art/variant.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av endymion
        Korallzebra ska de inte föda däremot kan det bli OB eller Orange blotch som det heter med andra ord. Korallzebra är en helt annan art/variant.
        Korallzebran är väl också Metriaclima estherae?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • KoiKe
          • March 2008
          • 331

          #5
          Okej men klassas dessa som hybrider eller "defekter" slå dom i toastolen eller ? ser ju rätt fräcka ut nu som kids och tror dom kan bli snygga som stora...men verkar bara vara mina blåa hanar som blivit fläckiga /spräckliga

          Kommentar

          • endymion
            • October 2006
            • 680

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Korallzebran är väl också Metriaclima estherae?
            Nej de ser annorlunda ut i huvudet. Skulle gissa på att det är Metriaclima zebra som är inblandad på nått sätt i Korallzebran. Plus att de inte har samma färg, syns bara om man inte kör med rödförstärkande lysrör för med sånna rör ser det ut som om det vore samma färg.

            Kommentar

            • endymion
              • October 2006
              • 680

              #7
              Ursprungligen postat av KoiKe
              Okej men klassas dessa som hybrider eller "defekter" slå dom i toastolen eller ? ser ju rätt fräcka ut nu som kids och tror dom kan bli snygga som stora...men verkar bara vara mina blåa hanar som blivit fläckiga /spräckliga
              Klart du ska spara OB-fiskarna det är en naturligt förekommande färgvariant.

              Kommentar

              • KoiKe
                • March 2008
                • 331

                #8
                Ursprungligen postat av endymion
                Klart du ska spara OB-fiskarna det är en naturligt förekommande färgvariant.
                kom fram till de jag också igårkväll ska ner å lämna alla mina rödzebra yngel nu till en fiskeaffär..bättre att dom tar dom än att jag slänge dom ...men mina OB sparar jag fått ca 4 OB av ca 100 zebra yngel så dom kan inte vara så vanliga heller?

                Kommentar

                • Micke
                  • January 2002
                  • 1718

                  #9
                  Korallzebra sägs vata en korsning, förmodligen rödzebra/"big blotch masinje". Här finns en artikel om rödzebran och dess olika färgvarianter:
                  Det finns några ciklider som jag aldrig skulle kunna tänka mig att vara utan i mina akvarier. Till dem hör definitivt rödzebran eller Metriaclima estherae som den egentligen heter. Den har haft en given plats i mina akvarier ända sedan jag började med malawiciklider.
                  Mvh Michael Persson

                  www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • KoiKe
                    • March 2008
                    • 331

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Korallzebra sägs vata en korsning, förmodligen rödzebra/"big blotch masinje". Här finns en artikel om rödzebran och dess olika färgvarianter:
                    http://www.ciklider.se/artiklar/mp_a...oda_guld.shtml
                    oj oj där lärde man sig en del ser ut precis som OB på bilderna också

                    TACK!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...