Speciella tips för å dra igång lek med malawis ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    Speciella tips för å dra igång lek med malawis ?

    Tjosan allihopa! Jag undrar precis som de står i rubriken ...gör ni något "speciellt" för att ni ska få era fiskar å leka ? kan vara allt från vattentemp+vattenivå till mat ?

    Har rätt många olika sorter malawi i mitt kar och vissa är ju inga problem att få i lek...tex rödzebra..hongi...trewasvae e rätt duktiga... men sen har jag några som är lite värre som jag gärna hade velat ha fler av

    Tex Aulonocara eureka och stuartgranti
    Auratus
    maingano
    golden

    och framför allt Placidochromis phenochilus som är för jävla fin
    men denna vet jag inge om å lite info finns de....

    vad gör ni ? vill ha så många tips som möjligt
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #2
    I denna artikeln finns lite tips: http://www.riftlakes.com/cichlids/odla_m.html
    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • KoiKe
      • March 2008
      • 331

      #3
      Ursprungligen postat av Micke
      I denna artikeln finns lite tips: http://www.riftlakes.com/cichlids/odla_m.html
      de där var ingen dum sida får nog ta å testa lite där så man får igång leken hos dom lite finare å mer udda fiskarna man har

      TACK

      Kommentar

      • Klinten
        • July 2007
        • 1313

        #4
        - Ville bara säga detta. Har ett kar med Malawi. Jag låter de grejja och ha sig utan min inblandning. Just nu pilar det runt lite yngel här och var. De som överlever blir förhoppningsvis bra representanter för sin art

        Nu har jag iofs inget egentligt intresse för odling så då får det blir som det blir med överlevnaden...
        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

        Kommentar

        • KoiKe
          • March 2008
          • 331

          #5
          Ursprungligen postat av Olof Loklint
          - Ville bara säga detta. Har ett kar med Malawi. Jag låter de grejja och ha sig utan min inblandning. Just nu pilar det runt lite yngel här och var. De som överlever blir förhoppningsvis bra representanter för sin art

          Nu har jag iofs inget egentligt intresse för odling så då får det blir som det blir med överlevnaden...
          Hehe

          Jo jag kan utan å pilla i karet å utan å göra någonting typ få fiskarna å leka men vissa av dom har jag haft i flera månader å de leker inte....självklart är de dom dyraste å finaste fiskarna som inte leker också dessa som jag verkligen vill ha en arme av tänk tex 20 st Placidochromis phenochilus i karet eller varför inte 20 st aulonocara stuartgranti

          Kommentar

          • Klinten
            • July 2007
            • 1313

            #6
            Ursprungligen postat av KoiKe
            Hehe

            Jo jag kan utan å pilla i karet å utan å göra någonting typ få fiskarna å leka men vissa av dom har jag haft i flera månader å de leker inte....självklart är de dom dyraste å finaste fiskarna som inte leker också dessa som jag verkligen vill ha en arme av tänk tex 20 st Placidochromis phenochilus i karet eller varför inte 20 st aulonocara stuartgranti
            - Håller med fullständigt. Det är först när man blir verkligt intresserad av att fiskar skall leka som det blir problem. De som leker nu är precis som du säger "vanliga" malawis(de är¨å andra sidan som frögurkor).

            Jag har oxo ett gäng stuartgranti i burken. De visar inget som helst intresse för lek. Men de är iofs ungfiskar ännu.

            I en annan mindre burk har vi en härlig soppa med mindre arter av Malawiciklider. Där leker dom allt som oftatst. Frugan tog ut en hona och klämde med följden att alla yngel överlevde. Även om det "bara" blir 15-17 yngel så blir det många till slut.

            För övrigt var det en imponerande länk som Micke slängde in.
            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

            Kommentar

            • KoiKe
              • March 2008
              • 331

              #7
              Ursprungligen postat av Olof Loklint
              - Håller med fullständigt. Det är först när man blir verkligt intresserad av att fiskar skall leka som det blir problem. De som leker nu är precis som du säger "vanliga" malawis(de är¨å andra sidan som frögurkor).

              Jag har oxo ett gäng stuartgranti i burken. De visar inget som helst intresse för lek. Men de är iofs ungfiskar ännu.

              I en annan mindre burk har vi en härlig soppa med mindre arter av Malawiciklider. Där leker dom allt som oftatst. Frugan tog ut en hona och klämde med följden att alla yngel överlevde. Även om det "bara" blir 15-17 yngel så blir det många till slut.

              För övrigt var det en imponerande länk som Micke slängde in.
              Jo precis så är de men tycker många av mina "vanliga" inte vill leka heller tex golden/auratus å dessa gillar jag också ju

              Min stuartgranti hane är nog fullvuxen å honan också men inget har hänt på flera månader...men verkar som de varit lite lekaktivitet i karet nu dom senaste dagarna,även min eureka har hållt på lite men ingen rom i alla fall
              Jag spara alla yngel jag får ..lägger dom i separat yngelkar å jo de blir en himla massa fiskar över min hongihona spottade 32 yngel häromdagen har lämnat kanske 50-80 rödzebror hos djuraffären denna veckan

              Kommentar

              • Klas Bengtsson

                • March 2007
                • 424

                #8
                Ursprungligen postat av KoiKe
                Jo precis så är de men tycker många av mina "vanliga" inte vill leka heller tex golden/auratus å dessa gillar jag också ju

                Min stuartgranti hane är nog fullvuxen å honan också men inget har hänt på flera månader...men verkar som de varit lite lekaktivitet i karet nu dom senaste dagarna,även min eureka har hållt på lite men ingen rom i alla fall
                Jag spara alla yngel jag får ..lägger dom i separat yngelkar å jo de blir en himla massa fiskar över min hongihona spottade 32 yngel häromdagen har lämnat kanske 50-80 rödzebror hos djuraffären denna veckan
                ja det är olika sitt karet.. jag har själv den tre arter malawiciklider i mina 375 liter.. tycker lättare få yngel är socolofi och golden.. men inte lätt få yngel mkt för mitt karet för trewavasae.. vilka har du för trewavasae den har många olika den fiskar.. redtop?`mcat? occra? occra-chilumba? blacktop?? den har många olika kanske mer än 10 olika den för trewavasae.. hur mkt liter den för din stora karet??? den är roligt den ha malawiciklider heller.. jag har egna lättare få yngel är oxåå rödzebra, acei "marygold" annan oxåå där... den ointresserad att kanske den få i affäre för rödzebror där själv och så jag vill inte ta mera egna odling där så har nån yngel av golden o socolofi i natur med gömmer sig i stora 375 liter karet...

                Kommentar

                • KoiKe
                  • March 2008
                  • 331

                  #9
                  Ursprungligen postat av bigfish-classe
                  ja det är olika sitt karet.. jag har själv den tre arter malawiciklider i mina 375 liter.. tycker lättare få yngel är socolofi och golden.. men inte lätt få yngel mkt för mitt karet för trewavasae.. vilka har du för trewavasae den har många olika den fiskar.. redtop?`mcat? occra? occra-chilumba? blacktop?? den har många olika kanske mer än 10 olika den för trewavasae.. hur mkt liter den för din stora karet??? den är roligt den ha malawiciklider heller.. jag har egna lättare få yngel är oxåå rödzebra, acei "marygold" annan oxåå där... den ointresserad att kanske den få i affäre för rödzebror där själv och så jag vill inte ta mera egna odling där så har nån yngel av golden o socolofi i natur med gömmer sig i stora 375 liter karet...

                  svarar la så gott jag kan för här har de gått vilt till

                  har haft golden i 6 månader å inte ett enda yngel...
                  Marygold i typ 2 veckor nu

                  Mitt stora kar är på 500liter å mitt lilla kar är på 100 liter
                  Dom som jag får yngel av är ...näbbcikliderna...hongi...rödzebra..demasoni
                  å mina ancistrusar

                  Dom jag skulle vilja ha yngel av är
                  Auratus...stuartgranti..eureka...Maingano..golden. ..Rostcikliderna
                  placidochromis phenochilus...vad nu dom kan tänkas ha för handelsnamn

                  Kommentar

                  • Klas Bengtsson

                    • March 2007
                    • 424

                    #10
                    lycklig till det.. du får kämper det med den så inte man kan ha allt där fiskar så du har många arter där fiskar i din karet.. men bra om tips den kan bra gömmer sig mkt stenar.. så den trivs bra med det o fritt natur yngel.. men jag vet auratus är aggressiv och hane slår honor efter den munruvare.. synd.. men golden är fin fisk den jag lyckligt med den själv leker sig sig ofta här.. men rödzebror är mkt lättare leker sig oxåå har många så den innan där så jag plocka inte mera den yngel odling hemma där så den räcker fritt natur med yngel så man ha bra stenar lågt gömmer sig.. har lycklig hos mig av sex för socolofi egna odling.. den andra där är svårt få yngel heller.. maiangano är en specialt fisk som samma klassisk för acei "marygold" samma den så den roligt klart.. om du har mindra arter så den klart lätt odling med fyra arter.. men den spela ingen rooll för din smaksak.. lycka till det..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...