Inte alltid vad man tror...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mantis777
    • September 2007
    • 48

    Inte alltid vad man tror...

    Hej alla. Tänkte belysa lite hur märkligt (och intressant) det kan vara att ha Malawiciklider. För en tid sedan skaffade jag en grupp med Ps. Elongatus ornatus chuwa (tanzania). Från början var det väldigt svårt att se vilka som var honor och hannar ocj jag var väldigt ambivalent om jag bara fått hannar eller om någon var en hona då de betedde sig som hannar i mina ögon. Det visade sig iaf att nån hona hade jag då en av de började tugga. Pga av oklarheter så dog en del av fiskarna allt eftersom och plötsligt hade jag bara 3 kvar i gruppen. En fint utfärgad revirhanne, en något mindre ej så utfärgad tillbakatryck hanne och en liten hona. Revirhanne jagade den andre hannen och lekte av honan och den mindre hannen jagade honan som sig bör och allt var frid och fröjd. Inga yngel klarade sig dock i akvariet. För att utöka gruppen och få lite nya gener köpte jag 12 nya yngel och ett mindre akvarium till för att dra upp dem lite till innan jag släppte i dem i stora. Sagt och gjort och efter ett tag fick de hoppa simma i stora. Inga problem uppstod utan det funkade finfint. Men plötsligt en dag hittade jag ett dött yngel. Efter en tid ett till osv. Varför är oklart då jag inte sett några aggresioner från de övriga fiskarna. (En teori är att jag har 2 Gibbismalar vilken den största högg ynglen på natten?) Iaf, nu har jag bara 1 yngel kvar av 12... Men, men. Fick tugg på ornatushonan för någon vecka sen igen (fått tugg på henne några ggr) och lyckades fånga henne för att försöka dra upp yngel i lilla akvariet. Men! Nu till det intressanta. Eftersom jag tog bort henne från stora akvariet blev det ju bara två hannar kvar (och ett mindre yngel). Tänkte att nu när honan är borta kommer säkert revirhannen försöka ta dö på den andre hannen. Och precis som jag trott gav sig hannen på den andre hannen. Men, plötsligt övergick slagsmålet i sexscener och jag har just nu en stor revirhanne och en tuggande före detta hanne i mitt stora akvarium, vem hade kunnat trott det!? Så märkligt och intressant kan det vara att ha Malawis!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
    Otopharynx Tetrastigma, Melanocromis Chipokae, Aulonocara Maylandi, Aulonocara Hansbaenschi och labidochromis caeruleus
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hehe, håller med dej.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    Arbetssätt...