Viktoria biotop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nesseman
    • December 2007
    • 362

    Viktoria biotop?

    Hue inreder man till en Viktoria biotop? Vilka växter rötter å stenar..grus?
    Karet blir utan bakgrund

    Vilken typ av algätare ..bottätare ska man ha?

    blir förmodligen

    Haplochromis nyrerei i karet annars
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag har aldrig varit där, men ett bildsök på nätet visar klippor av slipad, grå, granit ("gråsten" alltså); stränder med vanlig "badstrandssand"; och partier med mycket tät vegetation.

    Jag hittar ingen bra info om vilka vattenväxter som finns i Victoria, förutom de införda ogräsen (vattenhyacint och musselblomma), men Vallisneria och Myriophyllum kan man nog i alla fall garantera att det finns.
    Senast redigerad av Azur; 17 May 2008, 14:17.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • nesseman
      • December 2007
      • 362

      #3


      hittade lite info iaf..

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        "Växter går bra till många arter men en del går det inte alls. Möjligen växter av typ Crinum.

        Några stenar är lämpligt, även grottor kan skapa naturliga revir eller några stora Mangrove rötter. Vattenkvaliteten är inte så noga, de klarar både hårt och mjukt vatten bra."

        Att jag aldrig lär mig akvarist-definitionen på "biotop".
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • nesseman
          • December 2007
          • 362

          #5
          verkar inte finnas nåra malar som direkt är Viktoria.. finns Ciklider som käkar Alger.. men inte så effektivt som man vill.. hmm undras hur ja gör där..
          Skulle ju även behöva nån bottenrensare..kanske inte kan köra ett rent Viktoria iaf..

          Ska ja va jävlig å Köpa en Nilabborre istället?

          Kommentar

          • nesseman
            • December 2007
            • 362

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            "Växter går bra till många arter men en del går det inte alls. Möjligen växter av typ Crinum.

            Några stenar är lämpligt, även grottor kan skapa naturliga revir eller några stora Mangrove rötter. Vattenkvaliteten är inte så noga, de klarar både hårt och mjukt vatten bra."

            Att jag aldrig lär mig akvarist-definitionen på "biotop".
            ingen vidare beskrivning nej..
            men har varit inne på www.nettakvariet.no
            där inne finns lite folk som vekar veta mer..så det blir att fråga på där å plugga

            Kommentar

            • RedmAn
              • September 2005
              • 21

              #7
              Hej Nisseman

              Titta på www.ciklider.se där finns det många som "pratar" viktoriaciklider

              Kommentar

              • RedmAn
                • September 2005
                • 21

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                "Växter går bra till många arter men en del går det inte alls. Möjligen växter av typ Crinum.

                Några stenar är lämpligt, även grottor kan skapa naturliga revir eller några stora Mangrove rötter. Vattenkvaliteten är inte så noga, de klarar både hårt och mjukt vatten bra."

                Att jag aldrig lär mig akvarist-definitionen på "biotop".

                Visst är vatten kvaliteten viktig även för Viktoriaciklider!
                De är känsliga för nitrit tex.

                De växterna jag har i mina viktoria akvarium är Vallisneria .Anubias barteri. Cryptocoryne .Vallisnerian är bra för de tåler att bli betna på om man har några stycken plantor.Har växter i alla mina Viktoria akvarium det funkar bra

                Man kan med fördel ha några lite större stenar i akvariumet gärna någon mitt i akvariet som revirgräns.Men om skall ha så mycket rötter är jag nog inte ense med dig .Någon rot ja men inte några mängder.

                Hur man skall inreda beror på vilka arter man har.
                Några viktoriaciklider lever på öppet vatten andra vid klippor/sandbottnar/lerbottnar så det man får inreda lite olika beroende art.
                Senast redigerad av RedmAn; 18 May 2008, 06:23.

                Kommentar

                • RedmAn
                  • September 2005
                  • 21

                  #9
                  Ursprungligen postat av nesseman
                  verkar inte finnas nåra malar som direkt är Viktoria.. finns Ciklider som käkar Alger.. men inte så effektivt som man vill.. hmm undras hur ja gör där..
                  Skulle ju även behöva nån bottenrensare..kanske inte kan köra ett rent Viktoria iaf..

                  Ska ja va jävlig å Köpa en Nilabborre istället?

                  Om du skal ha en ren viktoria biotop så finns det inga algätande malar som kommer från sjön.

                  I mina viktoria akvarium använder jag Ancistrus att göra det jobbet.

                  De är billiga och effektiva och de klarar gott vattenvärdena du som du skall ha i ditt viktoria akvarium.
                  Senast redigerad av RedmAn; 18 May 2008, 06:37.

                  Kommentar

                  • endymion
                    • October 2006
                    • 680

                    #10
                    Det finns en sugmal från victoriasjön men den förekommer inte i handeln.

                    Chiloglanis somereni, Someren's suckermouth, , Squeakers or upside-down catfishes

                    Kommentar

                    Arbetssätt...