Multisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shanks
    • September 2005
    • 186

    Multisar

    Hej
    Jag har en del frågor kring multisar.
    Jag har ett 56 L akvarium med just nu lite blandade fiskar, från en ihop flytt av en asiatisk och en SA biotop.
    Där finns nu 4 kopparbarber, en svärdbärarhona, en ancistrus och 3 japonica.
    Och nu är jag mycket sugen på att skaffa multisar...

    Bör jag ta bort barberna?
    Svärdbäraren ska bort, för hon känns lite ensam
    (de ska inte avlivas utan i så fall tillbaka till djuraffären)
    Jag skulle gärna vilja ha kvar ancistrusen och räkorna, men kan de va tillsammans med multisar?
    Och hur många multisar bör jag ha i ett 56 l?
    Och mitt akvarium är översvämmat med växter, främst anubias... vill multisar ha växter? Vad jag sett så har de flesta ganska karg miljö i sina akvarium.

    Jag har en massa fint grus jag kan fylla på med i akvariet, eller "kräver" de sand? Vinbergsnäckor har jag gott som.

    Tacksam för svar!
    Du skall icke stjäla!
    Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
    56 L Fisksoppa
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Jag tvekar starkt på att det kommer gå för räkorna. Ancistrusen klarar sig nog bra. Bäst är att satsa på ett rent multisbiotop och med ancistrusen.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Mona
      • October 2002
      • 840

      #3
      Jag har ett multispar ensamma i ett 45-liters akvarie. På några månader har de fyllt alla skalen på botten med ungar. Tidigare hade jag tillfälligt två par i karet, det funkade inte då hanarna slogs för mycket.

      Här finns mycket att läsa om multisar
      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

      Kommentar

      • Shanks
        • September 2005
        • 186

        #4
        Tack för era svar!

        Vill gärna ha fler, speciellt rörande växterna,
        och jag ska försöka läsa hela tråden du skickade Mona, jag började på den men den är lång
        Du skall icke stjäla!
        Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
        56 L Fisksoppa

        Kommentar

        • Mich
          • April 2008
          • 57

          #5
          Du får räkna med att multisar gräver VÄLDIGT mycket. Växterna kommer ha det väldigt svårt att överleva i och med att deras rotsystem kommer bli uppgrävt hela tiden, och du orkar väl inte gå och stoppa ner de var och varannan dag? Funkar med t.ex. javamossa eftersom man sätter fast den på stenar.

          Sen måste du tänka på att multisar behöver hårt vatten och högt PH värde, går det ihop med dina nuvarande fiskar?

          Kommentar

          • Mona
            • October 2002
            • 840

            #6
            Anubias har man ju inte heller nedgrävd i sanden, så de kan nog funka att ha kvar. Jag har försökt med valisneria, men de bara gräver upp dem/dränker dem i sand hela tiden.

            De måste inte ha sand. Jag har korallsand(lite grövre än vanlig sand) till mina och svärfar som också har ett par har engelsk sjösten, de gräver friskt i båda karen.
            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

            Kommentar

            • Shanks
              • September 2005
              • 186

              #7
              Jag tänkte mig några anubias, som jag tänkte sätta fast på några stenar med fisklina tills de vuxit fast.

              Och det blir bara ancistrusen som får stanna (de andra fiskarna ska bort och räkorna ska flyttas) Ancistrusar vill väl ha surare vatten än multisarna...

              Jag är lite inställd på att byta till sand för det är så snyggt och så antar jag att multisar mår bäst av det då det är lätt att gräva i. Jag har flera olika storlekar på engelsk sjösten med grövre på sidorna av tanken och i mitten är det väldigt fin sjösten. Den fina skulle de säkert kunna gräva i, men nja, jag tror jag byter ut allt.

              Tack!
              Du skall icke stjäla!
              Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
              56 L Fisksoppa

              Kommentar

              Arbetssätt...