är detta röd zebra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalMannen
    • March 2008
    • 255

    är detta röd zebra?

    en bild:


    jag har 8st röda zebror tror jag, då 2st är mkt mer oranga, och alla andra är mer vita/genomskinliga! längst fram ser ni en av dom oranga, och i bakgrunder är en av dom lite mer färglösa (dom färglösa vet jag att det är röd zebra) men är dom andra 2 också det?

    mvh
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

    #2
    det liknar en röd zebra.. fast den va väldigt gul...
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

    Kommentar

    • MalMannen
      • March 2008
      • 255

      #3
      ja, och mina andra får aldrig den där färgen finns det nån art som är lik röd zebra, på ett sjukhus såg jag en jätte stor röd zebra typ 20cm nästan, men det kan ju inte vart en röd zebra, så jag kanske har en annan art?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Kan vara en hona av Pseudotropheus saulosi.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • MalMannen
          • March 2008
          • 255

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Kan vara en hona av Pseudotropheus saulosi.
          ah okej, är det också en malawi? domär exakt lika i form som mina andra fast en mkt finare färg, brukar röd zebra ha den?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, det är en malawi. Hanarna är blå med svarta ränder, och honorna är gula. Nej, rödzebror är vad jag vet aldrig gula, det är därför jag tror att det är en saulosi. Gå in i mitt galleri, så finns en bild på en hona jag hade förut.

            Hanarna är också gula, innan de har färgat ut, om jag minns rätt.
            Senast redigerad av Shepard; 14 May 2008, 21:22.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • MalMannen
              • March 2008
              • 255

              #7
              svårt att säga men det är egentligen inte gul, utan dålig kamera får den att se lite gul ut kanske, men annars är det knall orange

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Är den knallorange är det nog en rödzebrahona.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • MalMannen
                  • March 2008
                  • 255

                  #9
                  okej, varför får inte alla den fina färgen?, har den med maten att göra? dom nyaste hämta jag idag hos en kille, köpte 5st för 100kr och ingen av hans var så oranga som 2 av mina, och han hadde över 60st

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Hanarna är ljusare, och skiftar mer i rosa.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #11
                      Ja, färgen på rödzebran kan speglas väldigt mycket av vad de äter. De hanar som är rosa kan ibland se ut som bleka orange honor, men har dels en annan form på ryggfenan och dels går fenorna oftast i en blå nyans (beroende på hur stora de är, är skillnaden mer eller mindre markant).
                      Men ja, rödzebror "behöver" färgstarkt foder för att bli riktigt djupt orangefärgade. Räkmix är bra.
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        De "färglösa" du pratar om är nog som sagt vita hanar, och har du flera sådana och bara en orange (troligtvis en hona) kommer du att få problem...
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • MalMannen
                          • March 2008
                          • 255

                          #13
                          jag har två st knalloranga, och sen köpte jag 5st igår, han plockade ut 1 hane och 4st honor, hängde inte med hur man såg skillnad, men det hade med den neon färgade fenan att göra iaf.

                          iaf så kanske mina andra och får en finare färg efter några dar, eftersom jag matar med räxmix och bra malawi flingfoder.. vet ju inte vad dom mata dom med tidigare

                          Kommentar

                          Arbetssätt...