Vilka fiskar passar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gizmogirlie
    • April 2008
    • 71

    Vilka fiskar passar?

    Vilka fiskar passar bra med ciklider? Har en Golden labidochromis och ingen verkar vilja ha den så tänkte väl skaffa en till isåfall och vad passar det då att ha för fisk med dem?
    Inga som skulle äta deras eventuella bebisar..
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Andra malawiciklider eller L-malar passar alldeles utmärkt. Om du ska flera goldens (eller andra malawis), köp gärna en tre-fyra till och möblera om i akvariet med mycket grottor, så trivs de fint.
    Risken finns att yngel äts upp, visst. Men de leker ofta när de trivs, och har du gömställen nog så överlever de flesta.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Gizmogirlie
      • April 2008
      • 71

      #3
      Så ingen annan fisk?
      Hur äe det me antalet hanar resp. honor som jag ska ha av malawis då?
      Bäst o ha alla golden?

      Kommentar

      • MalMannen
        • March 2008
        • 255

        #4
        jag funderar på att skaffa prakbotior till mina malawi, då det ska gå bra. men jag är osäker , kanske det blir bättre med nån ny malawi sort

        Kommentar

        • Gizmogirlie
          • April 2008
          • 71

          #5
          ja a tänkte ju mest på något stim men då funkar inte det?
          Har ju en blågrön botia jag inte vill ha i mitt andra då jag har mycket fredliga fiskar där. Tror ni det kan gå bra att föra över den tills den hittat ett nytt hem?

          Och nu har jag planerat att ha ancistrus med malawiarna nu ska jag bara ut o köpa fler.
          Så hur ska det vara me hanar resp. honor på malawi?

          Kommentar

          • Gizmogirlie
            • April 2008
            • 71

            #6
            Och sen undrar jag om ni vet någon malawi som e knallröd och som e i samma storlek som dessa eller lite mindre...

            Kommentar

            • MalMannen
              • March 2008
              • 255

              #7
              1 hanen på 2-3 honor är nog lagom skulle jag tro

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Ursprungligen postat av Gizmogirlie
                Och sen undrar jag om ni vet någon malawi som e knallröd och som e i samma storlek som dessa eller lite mindre...
                Det finns rödzebra (Metraclimia estherae). Den kanske inte är knallröd, men av den finns en variant som heter "Super-red". OCh de är verkligen rööda!
                Det finns även persikofärgade och fläckiga. Hanarna kan vara antingen blåa eller vitrosa.

                Den annan röd malawi är "Fire-fish", som är en framodlad variant av en Aulunocara-art. De grymt snygga, men kostar rätt mycket också - för ett par får du nog ge uppåt en 600 kronor.

                Botior och malawi vet jag många som har tillsammans, och vad jag har hört, så fungerar det bra.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Gizmogirlie
                  • April 2008
                  • 71

                  #9
                  Inga barber? t.ex. tigerbarber?

                  Tack för tipsen om malwisarna..

                  Kommentar

                  • Klas Bengtsson

                    • March 2007
                    • 424

                    #10
                    nejj den går inte det för barber mellan malawi.. den inte samma värdes vatten ph.. malawi vill ha den högt ph..

                    Kommentar

                    • Gizmogirlie
                      • April 2008
                      • 71

                      #11
                      Skulle jag kunna ha humlamal med malawisarna? har även ancistrus i det karet.

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gizmogirlie
                        Skulle jag kunna ha humlamal med malawisarna? har även ancistrus i det karet.
                        Har aldrig hört om den kombinationen, men jag tror att det skulle kunna funka. Malawiyngel kan möjligen ligga lite hårigt till, men du lär ändå få så det räcker.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Gizmogirlie
                          • April 2008
                          • 71

                          #13
                          E det humlamalen som skulle ta dem isåfall? Ancistrusen gör det väl inte.. Tänkte skaffa mossa så det kanske hjälper till med att de ska klara sej. Men det e ett tag dit, har införskaffat en till o ska iallafall en till malawi men de är små, så den stora får vänta innan det blir bebisar..

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #14
                            Jo, humlamalen kan nog ta yngel. Det är också bra att ha malawis i gäng, ex 2 hannar, 3 honor av en art. Då kan aggressionorna sprida ut sig mera, och ingen blir övermobbad. Golden är dock en av de allra snällaste malawicikliderna, och det kan fungera med färre.
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            Arbetssätt...