Ilsken Aulonocara hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Smike
    • October 2002
    • 238

    Ilsken Aulonocara hona

    Försökte få svar på ciklid.se. Men det hände inget så jag försöker här.
    -----
    I have a problem.
    Eller nja, inte jag utan en av mina Aulonocara honor. Allt var frid och fröjd när de var inköpta och bara några dagar senare så blev det lek. Har två honor och en hanne av Au. stuartgranti Cobwe. Honorna kom bra överens i början, men efter ruvningen så började den icke ruvande att jaga den ruvande honan. Riktigt aggressivt. Så fort hon såg henne så blev hon bortjagad. Den mesta av ruvningstiden höll hon sig gömd i en buske av javamossa bakom en sten. Nu blev det inget av ruvningen - innehållet i munnen var borta en dag och inga yngel fanns till.

    Nu är det så att drygt en månad efter det att den ena honan började bete sig så här aggressivt gentemot den andra - så är förhållandet detsamma. Den jagade honan kommer fram efter släckning och sporadiskt dagtid, men blir illa kvickt bortjagad om hon blir sedd. Det verkar trots allt som om hon mår bra rent fysiskt och mat verkar hon finna tillräckligt för att överleva.

    Är det här normalt. Har någon annan erfarit något liknande ? Och vare sig vad - vad kan jag göra för att påverka omständigheterna till det bättre. Har varit inställd på att köpa fler honor en dag, men nu tvekar jag. För om nu denna hona är så dominant av sig så är ju risken att hon jagar skiten ur eventuellt nyinsatta honor också. Det man kan hoppas på är förståss att fler honor skulle kunna sprida det här beteendet över fler och eventuellt skapa lite andrum.



    Smike
    http://hem.bredband.net/stemik/
    Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Alla fiskar är individer så även normalt rätt fredliga fiskar kan bli rätt aggressiva och tvärtom.
    Det är alltså omöjligt att ange någon orsak men många faktorer spelar in som hur många fiskar man har av arten, hur många andra fiskar det finns i akvariet, hur stort akvariet är, hur det är inrett etc.
    Utan att veta fakta i hur det förhåller sig i ditt fall (du nämner inget om detta) så kan man rent allmänt säga att ju fler fiskar man har ju mer utspridd blir aggressiviteten.
    Jag hade därför skaffat några fler fiskar av arten, men som du säger så är de vid introduktionen mycket utsatta för aggressioner från andra fiskar - ett tips är då att plocka upp den aggressiva fisken och sedan möblera om i akvariet och sedan släppa ner nykomlingarna först så att de har några timmar på sig att acklimatisera sig innan den aggressiva fisken släpps tillbaka.
    Akvaristiska hälsningar
    KJell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Smike
      • October 2002
      • 238

      #3
      Jodå, det har jag noterat sen förr - att individer som normalt ska vara på ett sätt beteer sig på ett helt annat. Tyckte bara att den plötsliga uppkomsten av aggressiviteten från noll till extremt över en natt är så förunderlig. Och att honorna kan var så tuffa mot varandra. Men de är ju vilda djur och inget är förutsägbart, det är bara att ta och gör det bästa av'et.

      Dom simmar omkring i en 240 liters tank (120 lång). Många gömställen i form av grottor och skrevor längs större delen av botten. Öppen sandyta längs fronten och en kil inåt mitten. Mycket öppen simyta i övrigt. Har funderat på att förändra inrdeningen lite med några rätt stora stenar på höjden för att dela in den öppna ytan lite mer. Kanske i och för sig bara medger att öka revirkänslan.

      Har idag förutom 1+2 Aulonocara. 9 Golden (6-8cm) 6 M. Callainos (ca 7cm) och två ancistrus. Förhållandevis små än och fyller inte ut utrymmet i bemärkelse att det ser välbefolkat ut. Dessa kommer alla bra överens med varandra, än.

      Det lutar nog åt att ta till varianten att köpa fler aulonocara honor, ta ut den ilskna honan, ändra inredningen en del och låta de nya acklimatisera sig en stund innan jag släpper tillbaka henne.


      Smike
      http://hem.bredband.net/stemik/
      Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

      Kommentar

      Arbetssätt...