Röd Juvelciklid - till lek-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    #91
    - Jaha! Det går fortfarande mycket bra med yngelvårdandet! Jag är lite förvånad över att föräldrarna fortfarande pysslar så med de små! Ynglen är numera så pass stora att de tar flingfoder oxo. Skall idag göra ett större vattenbyte och kanske plockar jag nu bort mor/far ur burken. De får gå tillbaka till sällskapsakvariet och leva föräldrafritt igen.

    Skall prova att mata på mer till ynglen sedan. Har varit väldigt sparsam med matningen fram till nu.
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

    Kommentar

    • Klinten
      • July 2007
      • 1313

      #92
      - Men jaha! Tog inte bort lekparet på en gång som jag tänkte. Illa! Inatt stötte hanen bort honan! Hittade henne nu på morgonen liggandes stilla på botten. Fick akut lyfta ur henne till ett annat akvarium. Ser illa ut. Hanen ville tydligen inte ha henne kvar bland alla yngel! Det måste gått vilt till inatt. De hade lyckats knuffa loss pumpen som låg på botten. Troligen hade honan försökt gömma sig bakom den!

      Ja ja! Honan ser ut att åerhämta sig så sakta.


      ....naturen är grym (eller jag är klantig)


      Börjar bli dax för lite bilder på alla yngel snart!
      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

      Kommentar

      • Klinten
        • July 2007
        • 1313

        #93
        - Så har då hanen fått respass ur yngelburken. Han gjorde ingen skada men såg så himla uttråkad ut. Jag misstänkte även att han utgjorde ett visst hot mot ynglen då antalet minskat en aning. Men jag kan se fel oxo. Han fick gå tillbaka till stora akvariet där det simmar 4 eller 5 andra honor.

        Ynglen växer bra. Det är kanske 100 yngel i burken nu. För mycket tycker jag men det är som det är. De klarar nog av att gå kvar här någon månad till innan behovet av större utrymme blir akut. Den dagen den sorgen.
        Senast redigerad av Klinten; 14 July 2008, 11:31.
        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

        Kommentar

        • Klinten
          • July 2007
          • 1313

          #94
          - Vattenbyte i lekkaret! Ynglen pigga som den. Försökte mig på att räkna dem idag men fick ge upp. Det tillkom hela tiden nya yngel! Ja ja! Men mellan 70 - 120 uppskattar jag.
          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

          Kommentar

          • Klinten
            • July 2007
            • 1313

            #95
            - Det är full fart på alla yngel! Jädra massa blev det faktiskt! Kan vara ett hundratal friska pigga krabater som simmar runt i ständig jakt på föda. Har ökat dosen mat och det syns på tillväxten. Det som är lite märkvärdigt är hur tillväxten skiljer mellan individer. Det största ynglet är säkert "10ggr" så stort som det minsta! Ändå har alla yngel exakt samma förutsättningar för tillväxt! Är de små mobbade kanske! Inte vad jag sett - men - vem vet hur pennalismen kan uttrycka sig i ett akvarium
            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

            Kommentar

            • Klinten
              • July 2007
              • 1313

              #96
              - Dax att sunmmera denna tråd. Har plockat bort lekparet för länge sedan. Ynglen har blivit flyttade till större kar. Har cirka 100 yngel som växer så det knakar. Problemet blir framledes att veta vad man skall göra av dem. Kanske man kan ta med till någon fiskaktion nu i höst.

              Min uppfattning är att denna ciklid är mycket enkel att få till lek. Den är robust och tålig. Det blir stor avkastning på en lek. Mycket yngel om man bara vill. Föräldrarna uppvisade grymt fina vårdande egenskaper. De ömmade för sina yngel dyngnet runt. En typisk nybörjarciklid för den som vill prova på lek. Tycker jag.

              Det lekpar som numera går i sällskapsburken igen har lekt några gånger till. Givetvis har de inte samma framgång med produktiviteten nu. Men envist fortsätter de lägga rom om och om igen....
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

              Kommentar

              • ethulin
                • August 2008
                • 7

                #97
                trevlig läsning det här!

                Har ni haft mina i lek kar i ca 2 veckor lagt rom 2 ggr nu, första gången försvann allt, nu tror jag dom kommer att kläckas vilken dag som helst, Hur lång tid tycker du är lagom att vänta innan man tar bort föräldrarna 1 vecka efter dom är frisimmande?

                //Emil

                Kommentar

                Arbetssätt...