Goldenhane jagr dem andra.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • creature
    • August 2006
    • 46

    Goldenhane jagr dem andra.

    Hej!

    Jag har skaffat golden ciklider och på djuraffären trodde dem att det var en hane och två honor. Nu jagar hanen "honorna" på ett aggressivt sätt så jag undrar om hanar gör så eller om "honorna" är hanar??
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Att den starkaste fisken jagar de andra är inget konstigt, det säger ingenting om vad det är för kön på dom.

    Kommentar

    • creature
      • August 2006
      • 46

      #3
      Ok tack för svar.

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        Jag har nog ungefär lika mycket honor som hanar bland mina golden (eller ja, jag har ju 11 så helt 50-50 kan det ju inte gärna vara) och det är jääkligt knepigt att skilja på könen, eftersom alla jagar varandra mer eller mindre. Någon enstaka tuffin sticker väl ut och är lite större, lite gulare och har lite fler äggfläckar, och det är förmodligen en hane. Men att skilja på en mindre dominant hane och en tuff hona är i princip omöjligt om man itne har möjlighet att titta på könsöppningarna, något jag inte tycker har känts nödvändigt att utsätta fiskarna för.

        Annars är det ju bara att vänta på tillökning, inget är så 100% säkert som en hakpåse!
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • malawee
          • March 2006
          • 9

          #5
          Mine er også som beskrevet ovenfor. En er kanskje litt større/finere og er litt mer "dominerende", mens de andre er også ganske tøffe av seg. Så jeg tror ikke det er noe problem så lenge du har nok grotter og huler som fiskene kan gjemme seg litt i mellom.

          Men jeg bare lurte på om noen har noen tips om å få dem til å leke? Har sett at de har laget groper i sanden og at min "dominerende" hann viser seg frem og tøffer seg for hunnene.

          Håper det går bra om jeg låner tråden din, creature?

          Kommentar

          • creature
            • August 2006
            • 46

            #6
            det är lungt malawee

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Mina malawis brukar bli leksugna efter man har gjort ett stort vattenbyte (40-50%) med kallt vatten. Kanske kan hänga ihop med regntid eller något?
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #8
                mina leker jämt och ständigt utan att ajg gör något speciellt men några yngel blir det inte, för dom äter petricolan opp!
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • creature
                  • August 2006
                  • 46

                  #9
                  Nu jagar hanen de två andra hela tiden och låter dem bara stå uppklämda i ett hörn av akvariumet. hanen är välldigt aggressiv =( Vad kan jag göra? skulle jag ha köpt yngre, mindre golden?

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #10
                    Har de mycket gömställen? hur stort är akvariet?
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • creature
                      • August 2006
                      • 46

                      #11
                      Ja dom har många jömställen, stenar skiffer och lite växter men dom gömmer sig inte där utan ställer sig i uppe i hörnet av akvariumet. Dom står där tills dom vågar sig fram lite och så får dom sig en omgång och simmar tillbaka =(

                      112 liter, 3 Golden ca 5-6cm och en liten ancistrus. Kanske för litet akvarium? Funkar det bättre att börja men mindre golden som får växa upp tillsamans?

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        Akvariet är väl i minsta laget, men hur paradoxalt det än kan låta, vore det förmodligen bättre med fler golden i det, iaf minst 6-7 stycken samanlagt (förutsatt att du inte har några andra fiskar). En tätare "befiskning" gör att aggressionerna sprids mer jämt, och ingen ensam individ får ta för mycket. Mbunas trivs och fungerar bäst i lite större gäng.
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • creature
                          • August 2006
                          • 46

                          #13
                          Jag har och tänkt på det och det blir till att köpa ett par tre till.

                          Tack

                          Kommentar

                          Arbetssätt...