Malawi utan växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holymaco
    • August 2006
    • 33

    Malawi utan växter?

    Har tittat runt lite på olika malawikar och tycker de med mycket öppen botten och rikligt med sten är riktigt snygga.

    Har även sett några som inte har några växter i... hur funkar detta? Hur håller man bra vattenvärden utan växter?

    Tackdam för svar //Markus
    Carpe diem - "Fånga karpen" --->
  • JeBoro

    #2
    Pumpar med väldigt bra cirkulation och mycket filter t ex Ett måste i ett malawikar

    Kommentar

    • Holymaco
      • August 2006
      • 33

      #3
      Men räcker det för att syresätta tillräckligt alltså, och alla avfalls rester och dylikt. Måste man vara väldigt nogrann med att få bort avföring och matrester snabbare i ett sådant akvarium.

      För växter är väl det som syresätter mest, rätta mig om jag har fel...

      För växter har väl mer funktioner i ett akvarium än vad en kraftig pump med mycket filter har?

      Kan tillägga att jag aldrig haft malawi förut, men börjar bli nyfiken på det. Därför kan vissa frågor vara lite "dumma" kanske.
      Carpe diem - "Fånga karpen" --->

      Kommentar

      • MalMannen
        • March 2008
        • 255

        #4
        funkar bra utan växter, malawi passar inte in i ett "växtkar" dock är det snyggt men några växter som anubis och vanisilera (stavning)

        Kommentar

        • JeBoro

          #5
          Har man bara bra fart på vattnet så blir det tillräckligt syresatt. Sen vill ju malawiciklider ha bra cirkulation på vattnet med

          Kommentar

          • Holymaco
            • August 2006
            • 33

            #6
            Jaha va bra... tack för svaret.

            Får skaffa en pump som flåsar på ordentligt då...

            MVH Markus
            Carpe diem - "Fånga karpen" --->

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Holymaco
              För växter är väl det som syresätter mest, rätta mig om jag har fel...
              Dom både syresätter och förbrukar syre (olika dag och natt) så där går det på ett ut. Den stora nyttan dom gör är att de tar upp de avfallsprodukter som finns i akvariet.

              Det viktiga är därför att byta vatten oftare samt att ha ett bra biologiskt filter. Cirkulation behövs varken mer eller mindre än om man har växter
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Micke
                • January 2002
                • 1718

                #8
                Men det är mycket trevligare med lite växter i malawiakvarier. Väljer man lite tåligare växter som t ex Vallisneria, Anubias, Cryptocoryne eller Crinum så brukar det fungera bra. Det är ytterst få malawiciklider som äter växter, i alla fall om de får tillräckligt stor del vegetariskt foder.
                Mvh Michael Persson

                www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • nike83
                  • November 2005
                  • 354

                  #9
                  jag kör med juwels orginal plump och det funkar bra (tror jag) !!! demasonisarna har lekt flera gånger, golden likaså!

                  jag har de växerna som Micke nämer, men Vallisnerian så får man ta den med tjockar blad, de smala tar slut på en månad!
                  Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                  5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

                  Kommentar

                  Arbetssätt...