Prinsess lek!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeBoro

Prinsess lek!

Jag har ett 130 liters akvarium som jag har skaffat ett gäng prinsessor till. Har ej haft några innan så jag har inga erfarenheter av dom. Jag fick en grupp av en kompis. Två stora hanar som har gått tillsammans i en burk och åtta mindre från två kullar efter samma föräldrar på 1-3 cm som ej har gått tillsammans med dom stora hanarna.
    Nu till det som förvirrar mig. Såg ikväll att det är en massa yngel i karet, inte så konstigt iof sig. Men det är en av dom stora hanarna som har lekt med en av dom mindre, vet inte vilken och alla tar hand om ynglen tillsammans. Jag har läst mycket här på forumet om era erfarenheter av dom och jag vet att föräldrar och äldre syskon hjälper till med yngelvården. Men alla dom här är ju ihopfösta och jag trodde att jag skulle få ett lekpar om ett tag, inte att alla skulle hjälpa till. Hur är detta möjligt, jag vill veta

Ska tillägga att dom är ensamma i akvariet och jag ska se om jag hinner lägga in lite bilder imorn.
  • SofiaBlomberg
    • February 2008
    • 59

Jag kan bara säga grattis! =)
    Mina vägrar leka. alla andra fiskar leker men inte dom och då har jag en grupp på 10 st, fattar bara inte alla värden i vattnet och så är bra.
    Får jag låna dina fiskar? =P
    Nu ska vi se sa den blinde till den döve när den lame skulle hoppa höjdhopp.

Kommentar

• JeBoro

Ok tack
      Jag har inte gjort något speciellt. Fick dom för ca tre veckor sen inredde med lite rådasand och lite stenar. Den ena hanen har grävt hela tiden men inte jagat bort den andra. Han har fått vara i reviret men också hållt sig undan, inte på något sätt bortjagad. Dom små har varit runt den hanen som har grävt hela tiden utan att ha blivit bortjagade, vet därför inte vem han har lekt med. Och nu är alla en stor lycklig familj, är väldigt imponerade av dessa fiskar, vill därför inte låna ut dom :P

Kommentar

• Aulonocara
        • March 2008
        • 19

Grattis till leken! Har själv sessor hemma (Neolamprologus Gracilis) som leker. Har 10 stycken i mitt 240 kar. Men när de väl börjat yngla så slutar de inte, och de är väldigt beskyddande.. Kan knappt ha andra fiskar tillsammans med dem när yngel är i karet. Var i Danmark och införskaffade Neolamprologus Caudopunktatus, sex stycken riktiga läkerbitar men vet knappt vad jag ska göra med sessorna, för de är så himla aggressiva.

/Anton

Kommentar

• JeBoro

Mina är Neolamprologus splendens men det som jag tycker är konstigt är att två äldre fiskar är med och vårdar ynglen. Alla hjälper till och dom har inget släktband utan är ihopfösta. Är det någon mer som har varit med om detta?

Kommentar

• Aulonocara
            • March 2008
            • 19

Visste att släktingar hjälpte till, men har ingen koll på om utomstående sessor också "ska" hjälpa till..

Kommentar

Arbetssätt...