vilka fiskar ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kingen82
    • December 2007
    • 33

    vilka fiskar ??

    en fråga bara!!
    Vilka malawiciklid skyddar och tar hand om sina yngel tills dom e någorlunda stora, och inte bara äter upp dom som mina golden och zebra ciklider

    Tack på förhand
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av kingen82
    en fråga bara!!
    Vilka malawiciklid skyddar och tar hand om sina yngel tills dom e någorlunda stora, och inte bara äter upp dom som mina golden och zebra ciklider

    Tack på förhand
    Ingen. I vissa fall så kan honan ta in sin avkomma 1-2 veckor efter att de har släppts ut första gången, men det är allt.
    De som är bäst på att ta in ynglen efteråt är stora rovfiskhonor - typ Tyrannochromis
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • kingen82
      • December 2007
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ingen. I vissa fall så kan honan ta in sin avkomma 1-2 veckor efter att de har släppts ut första gången, men det är allt.
      De som är bäst på att ta in ynglen efteråt är stora rovfiskhonor - typ Tyrannochromis
      ok så det e ingen som skyddar ynglen en längre tid utan att dom ser ynglen som mat efter ett tag

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        I normala fall äter inte malawis sina egna yngel omedelbart. De släpper dem, och sedan får de söka skydd bland skravel och annat bäst de kan. Men om de sedan, efter ett par dagar, kommer fram är risken stor att de blir fiskmat.
        Någon vård efter att honan släppt ynglen förekommer inte hos rödzebra eller golden.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • cikliden2
          • January 2005
          • 434

          #5
          Kan man då alltså låta honan gå i en yngelbur eller släpper hon inte ut ynglen då? Kan väl vara rätt så svårt att fånga upp de små ur ett akvarium.

          Kommentar

          Arbetssätt...