Skadat öga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ponniehesten
    • March 2007
    • 35

    Skadat öga

    Såg nu imorse att en av mina golden fiskar har skadat sitt ena öga =( Det ser helt vitt ut och han simmar 360 grader när han ska se vad som finns runtom så det verkar som att han förlorat synen på det ögat.

    Kan en sådan skada läka eller vad ska man göra??
    240l Malawi

    56l Yngelkar
  • Discushenrik
    • February 2007
    • 22

    #2
    Jag har en Frontossa med samme problem. Jag gav 1 gram groft salt pr. liter vatten i karret. Dette skulle modvirke inflamation.
    Vänliga hälsnigar

    Henrik

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Det kan läka ihop, ja. Ögat har blivit skadat och sedan inflammerat/infekterat. Salt som nämns ovan är ett av botemedlen. Om man vill, kan man isolera fisken och sedan även använda något antibakteriell medicin, som t ex General tonic eller Aqua Furan. Notera att om du inte isolerar fisken utan behandlar i huvudakvariet, så slår du även ut de bra bakterierna i filtret.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • KoiKe
        • March 2008
        • 331

        #4
        Ursprungligen postat av Discushenrik
        Jag har en Frontossa med samme problem. Jag gav 1 gram groft salt pr. liter vatten i karret. Dette skulle modvirke inflamation.

        1 gram salt pr liter ? :S jag gav 5 teskedar tror jag de var till 500 liter...1 tesked per 100 liter...... ?

        Kommentar

        • ponniehesten
          • March 2007
          • 35

          #5
          ok, har ingen möjlighet för tillfället att isolera den i yngelkaret och medicinera.. slängde dock i en halv tesked salt när jag såg det direkt.. så får väl ta och skicka i 1-2 tsk:ar till.

          Om jag gör vattenbyte imorn, borde ja lägga i nytt/mer salt då?
          240l Malawi

          56l Yngelkar

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Du skall ösa i så pass mycket salt att det uppväger vattenbytet.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • ponniehesten
              • March 2007
              • 35

              #7
              Verkar som att ögat börjat läka nu, det ser inte lika illa ut och han försökte käka idag =))
              240l Malawi

              56l Yngelkar

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Låter bra.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • mckvinnan
                  • December 2004
                  • 760

                  #9
                  Som ytterligare tröst kan jag tillägga att jag haft ett par fiskar som av olika anledningar saknat ett öga och det har inte bekommit dem så det har märkts i huvudtaget.
                  De kan lätt få vita ögon när de varit i slagsmål med någon annan fisk och kan se rätt risiga ut ett tag men läker ihop fint av sig själv.
                  Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...