Vart någon stans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janina
    • November 2007
    • 142

    Vart någon stans?

    Jag har massa frågor om palettciklider och jag inte riktigt vart jag ska lägga tråden så ni får ursäkta om den hamnar lite fel.
    Jag ska köpa in ett par palettciklider till mitt 100L sällskap, jag har 2 platy, 2 blackmolly, ca 11 neon tetror, och två stycken röda gurami. Går dom här fiskarna ihop eller kommer det bli problem?

    1, Vad för slags grotta ska man ha? jag har sen tidigare en kokosnöt som är delad i mitten som är fixad och så. Jag har borrat ett ganska stort hål som öppning på ca 5 cm. Är den "grottan" bra eller ska jag ha något annat?

    2, Hur stora blir dom?

    3, hur lång tid tar det emellan dom leker?

    4, ska jag inreda akvariet om jag vill att dom ska må bäst?
    för tillfället har jag svart skiffersten, en stor rot och två stoora växter.

    tacksam för svar.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, tråden har nog hamnat helt rätt, eftersom paletter är afrikanska

    Det funkar nog med de fiskar du har nu, men de kommer att bli rätt jagade när paletterna leker. Men med mycket växter och gömställen funkar det nog.

    Vad grottan är av för material är mindre viktigt, jag har ett par vildfångade Pelvicachromis sacrimontis (troligtvis) vars yngel kom ut ur sin grotta idag, deras grotta är en skärva av en rätt stor keramikkruka. Det bästa är nog om grottöppningen är rätt liten, på så sätt känner de sig nog säkrare på att inte få ovälkomna gäster i grottan, men annars spelar det nog ingen större roll, skrevor och hål i rötter funkar, liksom att vända en keramikkruka upp och ner, så att hålet i botten blir ingångshål. Kokosnötskal går också bra.

    Paletthanar blir ca 10 cm, honor mindre och knubbigare.

    Hur lång tid det tar mellan lekarna varierar, om deras yngel försvinner, så kan de leka rätt fort igen. Men om de får ha kvar ynglen, så kanske de leker igen inom en månad eller två.

    Den inredning du har nu funkar säkert bra. De gillar grottor, och växter. Vad det gäller material och så, så bör det inte vara stenar som avger kalk, rötter är bra, eftersom de gör vattnet lite surt, vilket paletter gillar.
    Senast redigerad av Shepard; 15 April 2008, 18:04.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Janina
      • November 2007
      • 142

      #3
      okej tack för ett lättläst och bra svar! det var allting jag behövde veta!
      Tack!
      Imorgon så ska jag dra ner till djuraffären och köpa mig ett par tack för hjälpen!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Så lite
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Passat
          • February 2008
          • 611

          #5
          Ursprungligen postat av Janina
          Jag har massa frågor om palettciklider och jag inte riktigt vart jag ska lägga tråden så ni får ursäkta om den hamnar lite fel.
          Jag ska köpa in ett par palettciklider till mitt 100L sällskap, jag har 2 platy, 2 blackmolly, ca 11 neon tetror, och två stycken röda gurami. Går dom här fiskarna ihop eller kommer det bli problem?

          1, Vad för slags grotta ska man ha? jag har sen tidigare en kokosnöt som är delad i mitten som är fixad och så. Jag har borrat ett ganska stort hål som öppning på ca 5 cm. Är den "grottan" bra eller ska jag ha något annat?

          2, Hur stora blir dom?

          3, hur lång tid tar det emellan dom leker?

          4, ska jag inreda akvariet om jag vill att dom ska må bäst?
          för tillfället har jag svart skiffersten, en stor rot och två stoora växter.

          tacksam för svar.
          Jag har ett par gula palettciklider och de lekte efter ca 2-3 veckor när jag köpt dem. Jag har en grotta av svarta kolstenar, eller vad dom nu heter.

          Här är en lite suddig bild på min paletter och deras grotta:




          Grotta stod på saden från början men paletterna har grävt ur den och så nu är stenarna nersjunkna syns kanske lite på den här bilden där även äggen finns med:


          Tyvärr blev det inga yngel, min mal åt upp dem. fick veta att de är bra att ha en lampa tänd i rummet så att det är lite skumt i akvariumet, då ser paletterna bättre och han försvara sitt revir.

          När de grävde ur grottan skapade de även flera ingångar och tar nästan aldrig ingången som fanns från början.

          Lycka till med dina nya kompsiar!
          240L SA
          70L
          54L

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Mitt palettpar har lekt i en tät växt! 2 gånger dessutom. Det finns grottor åt dem, men de dög inte. Det är väldigt trevliga fiskar. Och jag tycker inte de är så agressiva, mest att de håller undan de andra från sina yngel. Ingen tar ju nån skada.

            Lycka till!

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...