vad kan man ha tillsammans med palett

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ghosten
    • August 2006
    • 106

vad kan man ha tillsammans med palett

jag har ett 160l kar med en hona och hane av palettcikliderna (Pelvicachromis pulcher)

det är de enda fiskarna jag har funderade på att ha någt till i karet går det att ha någon färglad ciklid gärna ett par tillsammans med dessa för jag vet att dom kan vara revirilskna

hoppas det är någon som kan hjälpa mig och skriv gärna några förslag gör inget att dom är lätta att få yngel nästan ett + men de måste vara färgglada.
    längtar tills jag hittat mitt nya projekt...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Jag är ganska tveksam till att släppa i ett par ciklider till i ditt kar. Det är inte så stort och när väl paletterna får för sig att leka så kommer de antagligen att jaga häcken av varenda fisk som är i närheten.
    Annars kan du skaffa ett stim tetror, någon L-mal och några Corydoras och kanske någon mer lite större fisk såsom gurami eller liknande.
    Dessa fiskar brukar gå bra ihop med paletter, även om de blir ivägkörda av paret under leken så brukar de bara flytta sig bort från paret medans ett par ciklider till kanske tar en fight om reviret och det utbryter kalabalik.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Nina82
      • January 2008
      • 6610

Ursprungligen postat av ansjo
      Jag är ganska tveksam till att släppa i ett par ciklider till i ditt kar. Det är inte så stort och när väl paletterna får för sig att leka så kommer de antagligen att jaga häcken av varenda fisk som är i närheten.
      Annars kan du skaffa ett stim tetror, någon L-mal och några Corydoras och kanske någon mer lite större fisk såsom gurami eller liknande.
      Dessa fiskar brukar gå bra ihop med paletter, även om de blir ivägkörda av paret under leken så brukar de bara flytta sig bort från paret medans ett par ciklider till kanske tar en fight om reviret och det utbryter kalabalik.
      Håller med helt och hållet

Gurami rör sig dessutom lite längre upp än Paletterna oxå. Snyggt och praktiskt.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• snablo
        • February 2008
        • 20

Jag har haft 6 palettciklider ihop med 22 tigerbarber i ett 180 liters och 1 gibbiceps. Funkade fint. Tigerbarber blev ganska lugna när man har många av dom, inte lika roliga när de är få.

Kommentar

• Simon B
          • January 2005
          • 395

Barber klarar sig fint med paletter! De är stora och robusta (förutsatt att du inte väljer de minsta arterna!). Hade själv Gulbarber med mina paletter.

Levandefödare så som platy, Svärdbärare och Black molly går också rätt högt i akvariet och skulle säkerligen klara sig fint.

MVH Simon B!
          Mina akvarier:

180l Sällskap
          112l SA biotop

Kommentar

• Universeum ntg
            • April 2004
            • 76

Hade odessa-barber tillsammans med paletterna och det gick fint.

Paletterna gillade dock inte ancistrusar märkte jag, hannen blev agressiv så fort ancistrusen var i närheten.

Mvh
            "Real freedom is the outcome of intelligence"

Kommentar

• Simon B
              • January 2005
              • 395

Det är sant!! Lade jag också märke till. Detta beror nog troligtvis på att de lever i samma vattenskikt samt att malar äter ciklidrom.

Ancistrusar är dock elaka små jäklar som gärna bossar med andra fiskar (utifrån vad jag märkt på mina) så de klarar nog av lite små gnabb med paletterna.

MVH Simon B!
              Mina akvarier:

180l Sällskap
              112l SA biotop

Kommentar

• fimpen
                • January 2003
                • 93

Exakt denna blandningen har jag i mitt 180 l kar.
                Kul att jag träffat så rätt!

Kommentar

• Shepard
                  • March 2003
                  • 13992

Jag skulle satsa på ett stim kongotetror, mycket snygga, rätt stora, och rör sig lite högre upp. De är dessutom afrikanska, liksom paletten. En ciklid som skulle kunna funka, är Anomalochromis thomasi, också afrikansk, och leker öppet på t.ex stenar, så de konkurrerar inte så mycket med paletterna om lekplatser. Bra inrett, med schanser för dem att bilda varsitt revir, med lämpliga lekplatser, så kan det funka.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

Kommentar

Arbetssätt...