t-CIKLID

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mazzkot
    • June 2007
    • 400

    t-CIKLID

    Hej jag har ett 70l akvarium och jag skulle vilja testa på tangayika ciklid så jag undrar vad jag skulle kunna ha för fisk där i ( helst några läckra fiskar som jullar , prinsessor eller dom där abboeliknande :P) Vill ha så många arter av varje så vad skulle kunna passa tacksamm föe svar
  • mazzkot
    • June 2007
    • 400

    #2
    Hallå

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Snäcklekare.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • mazzkot
        • June 2007
        • 400

        #4
        kan jag inte ha nå fler fiskar också ?? verkar litetråkigt med bra en sort

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Halloj!
          Jag tror att själva storleken på ditt akvarium sätter lite stopp för flera arter, speciellt när det handlar om T-ciklider. Snäcklekare som Micke rekommenderar i inlägget ovan skulle passa fint! Gillar du inte snäcklekare så skulle du kunna ha ett par av någon julle-variant i det karet också.

          Jag har två mindre kar, ett på 80-liter, där det går ett fint Julidochromis Marlieri-par. Dom har massor med yngel och är riktigt trevliga att kolla på. Sedan ett kar på 100-liter där jag har fyra par Lamprologus Ocellatus - snäcklekare - dom är också mycket roliga att ha. I båda dessa kar skulle det vara helt omöjligt att ha en eller flera arter ytterligare - dessa ciklider tar rejäla revir och är aggressiva, trots att de är ganska små. Vill du ha flera arter så måste nog karet vara lite större.

          Kolla gärna Mattes tråd som handlar om hans 222-liters T-kar; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=108300

          Eller mina trådar om Ocellatusarna i 100-litaret, här; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113755

          Och om Marlieri-jullarna i 80-litaret och mitt 960-liters T-kar, här; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834

          Hoppas du får till det riktigt bra med dina fiskar!!!

          Kommentar

          • mazzkot
            • June 2007
            • 400

            #6
            Vad tror ni skulle vara roligast och ha då ??

            Kommentar

            • mazzkot
              • June 2007
              • 400

              #7
              kan man ha både nåra snäcklekere å ett par av nån julle sort ??

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av mazzkot
                kan man ha både nåra snäcklekere å ett par av nån julle sort ??
                Jag är tveksam till att det funkar i 70-liter - det är nog så att du får tänka lite större kar. Kolla in Mattes tråd - han har testat med Marlieri och snäcklekarna Stappersi. Det hade nog funkat hyfsat bra i hans kar om inte Stappersi-snäcklekarna dog lite plötsligt för en tid sedan. Nu har han Marlieri och en variant av "Prensessan av Burundi" - dessa båda arter är aggressiva till max, speciellt prinsessorna - men i hans ganska stora kar skall det nog gå bra. Det här är ciklider som verkligen jagar och jagar och jagar bort inkräktare till deras revir - och finns det inte ytor att gömma sig på blir det snabbt väldigt trist i ett 70-literskar då en art tar över.
                Ta en rejäl funderare på flera arter av T-ciklider i 70-liter - men kan du inte i nuläget skaffa ett större kar så rekommenderar jag att du bara har en art i ditt kar!
                Vilka som är roligast av Jullar och Snäcklekare är jättesvårt att svara på - men snäcklekarna gräver och röjer runt mycket - och det är ju alltid kul att sitta och kolla på!

                Kommentar

                • 127bubbel
                  • March 2007
                  • 1133

                  #9
                  Jag har ett 112 liters kar med 5-6 arter, och det funkar utmärkt och dom leker hela tiden och det finns fullt med yngel. Så du skulle nog kunna ha 2 arter där i, men då måste det inredas på rätt sätt också, annars kan det sluta illa om det inte finns flyktvägar för firrarna.

                  Om jag varit du så hade jag skaffat 1+3 Multisar+ 1 par Julidochromis Transcriptus. Många tycker att det är helt galet, men jag har hållit på med Tanganyika ett antal år, och det funkar för mig bara man inreder det på rätt sätt.

                  MVH/Freddan

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ja, jag har ju varit hemma och kollat på Freddans akvarium - och det funkar fint i hans 112:a. Men jag är fortfarande lite tveksam när det gäller 70-liter.
                    Men ingenting är omöjligt - och varför inte prova? Blir det svårt att få t.ex. en grupp snäcklekare och ett jullepar att gå ihop i ditt kar, mazzkot, så kan du ju alltid plocka bort de som du är minst intresserad av.

                    Kommentar

                    • mazzkot
                      • June 2007
                      • 400

                      #11
                      Tack så mkt för alla svar ska bara ta en funderare nu för just nu har jag 9 guppys och ett stort javamossa täcke over halva ytan men kanske ska lägga det i mitt 200l kar av malawi.

                      Kommentar

                      • mazzkot
                        • June 2007
                        • 400

                        #12
                        asså inte guppysarn utan javamossan

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #13
                          Hej

                          Vad blev det av ditt 70 liters kar?
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          Arbetssätt...