Fiskförslag till ett 720 liters Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blue Marlin
    • March 2006
    • 17

    Fiskförslag till ett 720 liters Malawi

    Hej forumet!
    Jag har precis köpt ett 720 liters akvarium där jag tänkte köra Malawi, håller på och sätter dit en bakgrund nu så snart är det dags att köpa fisk till det. Är dock helt ny och grön på Malawi och behöver lite råd om vilka fiskar som går bra ihop och vilka som inte passar in. Jag hade tänkt och ha någon mbunas, men vilka fler arter går bra med mbunas?
    Hur många skall man ha av varje art?
    Hur många arter kan man ha i akvariet?

    Skulle vara tacksam för råd!
    /Blue Marlin
    Blue Marlin
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    I ett 720 liters kan du ha nästan vad som helst...
    Ifall du kan ha något annat ihop med mbunas hänger också på vilka mbunas du har...bland de snällaste mbunas som finns är:
    Golden (Labidochromis caerulus -finns i guldgult, blått och vitt),
    Pseudotropheus sp. "Acei" (finns i blå/gult och midnattsblått/vitt),
    Kameleontciklid (Pseudotropheus crabro),
    Rostciklid (Iodotropheus sprengarae-mässings/bronsfärgade),
    Rödzebra (Metraclimia estherae - finns i persikofärg, rödorange, blått, vitt och spräckligt),
    Pindani (Pseudotropheus socolofi - blå färg),
    Saulosi (Pseudotropheus saulosi- hanarna blåsvartrandiga, honor och småfisk gula).
    Det finns säkert flera, men de är de jag kan komma på just nu. Även inom dessa kan det dock finnas psykfall, dock.

    Alla dessa kan du ha ihop även med Aulunocara-arter. De är inte mbunas, men väldigt fina. De är dock lite mesiga och kan bli mobbade av de mera "osnälla" arterna, som t ex Maingano, Auratus, Johanni och Demasoni.

    Jag brukar ha en tumregel på en firre per 15 liter och en art per 100 liter, med den kan du ha omkring 50 styck, fördelat på 6-8 arter! Men det är en smaksak, ju. För många arter gör ett litet plottrigt intryck. För varje art brukar jag ha två hannar och resten honor.

    Jag brukar också ha några siamesiska algätare och några L-malar för att äta alger i burken. Jag förslår att du köper 4-5 siameser och har dom som startfiskar (läs tråden om akvarieuppstart om du är helt ny, den är väldigt bra).

    Det är några råd...men spana runt bland artbeskrivningarna, så kan du säkert hitta flera fina malawis.

    Och, förresten: Välkommen till Malawi-träsket!
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Blue Marlin
      • March 2006
      • 17

      #3
      Tjenare Jens!
      Tack för det långa svaret! skall kika runt lite bland artbeskrivningarna och se vad jag gillar, så jag bör undvika följande arter Maingano, Auratus, Johanni och Demasoni om det skall bli en hyfsad harmoni i akvariet?
      Blue Marlin

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av Blue Marlin
        Tjenare Jens!
        Tack för det långa svaret! skall kika runt lite bland artbeskrivningarna och se vad jag gillar, så jag bör undvika följande arter Maingano, Auratus, Johanni och Demasoni om det skall bli en hyfsad harmoni i akvariet?
        Nja, din burk är så stor att du kan ha även dom, men jag rekommenderar isåfall att du inte har något annat än än andra mbunas ihop med dom (plus siameseser och någon L-mal, då).
        Dessutom slåss de ganska friskt inom arten, så om du köper att antal sådana, så lär några falla ifrån efter ett tag. Men de som är kvar blir stora, starka, fina och friska ex.

        Om du vill ha Maingano eller Johanni, så rekommernderar jag nog Johannin...där är hanarna "elektriskt" blåsvarta och honorna gula. Hos mainganon är de likadana och det är ett elände att se skillnaden.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Sacrium
          • February 2004
          • 672

          #5
          I ett såpass stort kar är det inga problem med ettriga melanochromis som auratus eller johanni.
          http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

          Kommentar

          Arbetssätt...