Röd Zebra....hona, hane????

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • christersandberg
    • February 2008
    • 41

Röd Zebra....hona, hane????

Hej, har tre st röd zebra, vet bara inte vilka som är hona/hane.....två av dem har små prickar på en av fenorna, den ena har inga prickar.....tacksam för svar då jag ska kåpa på mig fler, och då i första hand honor!
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

Vad är det för färg på dem? Normalt är honorna orange och hanarna blå eller rosa.
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

Kommentar

• christersandberg
      • February 2008
      • 41

Alla 3 är orange

Kommentar

• Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

Ursprungligen postat av christersandberg
        Alla 3 är orange
        Då kan du lugnt utgå från att det är tre honor du har..
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

Kommentar

• christersandberg
          • February 2008
          • 41

men va fan!!!!!!!!.....ursäkta......men jag sa i affären att jag ville ha 2 honor och en hane....( det fanns bara orange i karet ).....som jag skrev, två av dem har prickar på en av fenorna och en har inga prickar. Vad tyder prickara på då?

Kommentar

• Jens A.
            • March 2007
            • 5026

Hanarna har oftast flera och mer markerade prickar än vad honorna har, så jag tror att du fick vad du ville ha. Det kan vara svårt att se ibland, men sannolikt så blev det rätt.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

Prickarna är "äggfläckar", men finns hos båda könen.
              Hur stora/små är dina rödzebror? De hanar som blir "rosa" ser ut som honor när de är små.
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

Kommentar

• Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

Ursprungligen postat av Jens A.
                Hanarna har oftast flera och mer markerade prickar än vad honorna har, så jag tror att du fick vad du ville ha. Det kan vara svårt att se ibland, men sannolikt så blev det rätt.
                Ehum.. Va? Det finns alltså orange (vuxna) hanar? Vi har läst om det som tokar, men överallt är det bara "luftigt" snack och "de som vet" säger att hanarna aldrig får den orange färgen (som är som honornas).
                Låter väldigt spännande! Har du någon orange hane?
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

Kommentar

• christersandberg
                  • February 2008
                  • 41

ok....men jag förmodar att man kan blanda, dvs, med OB och kanske köpa någon hane som är blå?

Kommentar

• christersandberg
                    • February 2008
                    • 41

men kan det vara så att de i zoo affären skulle köpa in 50 honor ??

Kommentar

• Hagi
                      • December 2007
                      • 240

Det finns O-färgade honor och hanar. Som yngel är det då väldigt svårt för att inte säga omöjligt att se könsskillnad på O-färgade djur. Som ungdjur börjar man kunna se skillnaden i bla. färg. Hanarna går mer åt det rosa hållet, framförallt när de färgar ut och som äldre individer. En icke utfärgad O-hane (ungdjur) kan mycket väl misstas för en blaskigt färgad O-hona. Men generellt så är honorna betydligt rödare och mer mättad i färgen än hanarna. O-färgade hanar (av den art vi talar om) är ovanliga i naturen, i akvariet har man dock avlat ganska ensidigt på O-färgen vilket antagligen gör det till en mycket vanlig företeelse i akvaristsammanhang. O-färgade hanar har antagligen svårt att reproducera sig i naturen (kanske beroende på honans igenkännade av partner), men är som sagt vanligt i akvariesammanhang.

Honorna brukar ha flera, mindre och ej så "lysande" prickar på analfenan jämte hanen. Hanens prickar (äggfläckar) är alltså ofta större och mer iögonfallande och oftast färre till antalet. Detta är inget säkert tecken dock. Utdragna fenspetsar på analfenan och framförallt ryggfenan (istället för honans betydligt mer avrundade) brukar tydligt kunna ses även på individer redan vid en storlek om ca 4 cm.

Hur stor är fiskarna?
                      "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

Kommentar

• Whistler84
                        • November 2007
                        • 850

Min hanne: http://static.pici.se/pictures/DARAyqDYN.jpg

Kommentar

• Hagi
                          • December 2007
                          • 240

Ursprungligen postat av Whistler84
                          Den där hanen har fenverk som en hona, eller är den kanske ganska liten? Annars ser färgen manligt blaskig ut iaf! Men skulle jag gissa utifrån bilden utan att du sagt något så skulle jag vid en första anblick ha tagit den för en hona där kameran ej återgett hennes mättade O-färg eller så... unga djur kan också vara rätt blaskiga i färgen ett tag, delvis beroende av fodret
                          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

Kommentar

• Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

Ursprungligen postat av lili76
                            Ehum.. Va? Det finns alltså orange (vuxna) hanar? Vi har läst om det som tokar, men överallt är det bara "luftigt" snack och "de som vet" säger att hanarna aldrig får den orange färgen (som är som honornas).
                            Låter väldigt spännande! Har du någon orange hane?
                            Även hanarna kan vara orange som små. När de blir könsmogna, så ändrar de färg.
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• christersandberg
                              • February 2008
                              • 41

mina zebror ar ca 4-6 cm.....jag ska försöka att ta någon bild och lägga upp, så får vi se om ngågon kan tala om vilken som är vilken!

Kommentar

Arbetssätt...