fånig fundering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    fånig fundering

    hej!!

    kom och tänka på en grej. varför kan man inte ha tanganyika och malawi ihop. dom som säger att de inte går säger inte varför. jag menar dom vill ha samma värden, samma miljö allt
    Diskus

  • nike83
    • November 2005
    • 354

    #2
    varför kan man inte ha lejon och kaniner i samma bur för?
    Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
    5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

    Kommentar

    • Freakmange
      • January 2006
      • 319

      #3
      jag hade det förut och det gick alldeles utmärkt och fick yngel av både malawi och tanganyika, så för mig funkade det alldeles utmärkt,har iof nu rena kar med ciklider från olika delar
      Shovel Power

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Man kan ha vissa tanganyika ihop med vissa malawi och även centralamerikaner, många västafrikaner, viktoria etc. etc.
        Det är helt beroende på vilka arter det handlar om och det skall man ju även tänka på när man enbart har t.ex. malawi så det är egentligen ingen skillnad.

        Att flera ändå väljer att hålla sig till en grupp beror snarare på att det undermedvetna på något sätt tycker det är fel.
        Egentligen samma sak som när jag var i England en gång och blev bjuden på makaroner och vaniljsås IHOP. Visst sjutton gick det bra att blanda men ändå får jag säga att det kändes fel på något sätt

        Så om jag får välja så blandar inte jag makaroner och vaniljsås och inte heller malawi och tanganyika - även om det i och för sig går
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #5
          ja kanske inte e de bästa att ha sessor och golden ihop, men att vissa säger att de inte GÅR fattar jag inte.
          Diskus

          Kommentar

          • Trollsvans
            • November 2007
            • 1118

            #6
            "Allt går, men inte alltid så bra", som en god vän så bra sa.

            Det är på nåt sätt "snyggare" med att ha saker sorterade efter vars dom hör hemma, det gäller oavsett om det är frimärken eller giraffer, osv.

            Att folk säger att det inte GÅR, är för att alla så klart är övertygade om att dom har rättast. Lite som korstågen ungefär...
            //Troll

            Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Det var en tråd här förrut när folk berättade de mest otroliga blandningar. Jag minns inte riktigt men det var typ guldfiskar och malawis eller liknande

              Jag tycker att det är helt okey att blanda friskt bara fisken har samma behov och rätt storlek på karet. Men man får ju vara beredd om man har stoppat ner en snäll firre med ett gäng elaka rackare, så man hinner rädda den stackarn om mobbingen startar för då går det ju fort..

              Det bästa måste vara att stoppa i soppan när fisken är ung.. Alla på en gång så de växer upp tillsammans och är vana vid varandra... Många så att det blir trångt och att ingen kan hålla stort revir.. Sen skulle jag nog undvika de riktigt elaka rackarna...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • axeisi
                • September 2007
                • 804

                #8
                jag har tanganyika och malawi ihop. släppte iförsig ihop dem i går så jag vet inte riktigt hur det kommer att gå. men änn så länge ser de bra ut.

                Kommentar

                • danneregner
                  • October 2006
                  • 1347

                  #9
                  vilka arter e de då?
                  Diskus

                  Kommentar

                  • snablo
                    • February 2008
                    • 20

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Egentligen samma sak som när jag var i England en gång och blev bjuden på makaroner och vaniljsås IHOP. Visst sjutton gick det bra att blanda men ändå får jag säga att det kändes fel på något sätt

                    Så om jag får välja så blandar inte jag makaroner och vaniljsås och inte heller malawi och tanganyika - även om det i och för sig går
                    Haha förlåt för att jag svarar på ett ganska fel ämne för tråden men hade en liknande upplevelse i usa jag kom att tänka på.

                    Åt lunch på något hak där en av oss köpte en sandwich. Mackan kom typ friterad med ost upplagd på pommes, allt överstrött med jordgubbssylt och florsocker. Det kändes också ganska fel..

                    Kommentar

                    • Stew
                      • July 2004
                      • 1736

                      #11
                      Ursprungligen postat av snablo
                      Haha förlåt för att jag svarar på ett ganska fel ämne för tråden men hade en liknande upplevelse i usa jag kom att tänka på.

                      Åt lunch på något hak där en av oss köpte en sandwich. Mackan kom typ friterad med ost upplagd på pommes, allt överstrött med jordgubbssylt och florsocker. Det kändes också ganska fel..
                      USA: Beställde en grönsallad. Fick in en sallad med pommes frites på!

                      Gällande ämnet:
                      Skulle inte ha malawi och tanganyika ihop. Bara för den anledingen att det känns fel. (som sallad + pommes).
                      Men trivs man med blandingen så finns det flera malawi-tangkombos som fungerar.
                      540l Malawi
                      180l Växt / sällskapskar
                      90l odlingskar
                      50l odlingskar / karantänskar

                      Kommentar

                      • axeisi
                        • September 2007
                        • 804

                        #12
                        Ursprungligen postat av danneregner
                        vilka arter e de då?
                        socolofi saulosi och multifasciatus

                        Kommentar

                        • pontulf
                          • November 2007
                          • 480

                          #13
                          Det hade ja ett tag med.

                          Klena malawisar med klena tanganyika och tvärtom.

                          Kommentar

                          • axeisi
                            • September 2007
                            • 804

                            #14
                            har planer på att flytta mina multisar till ett eget kar nu. de verkar inte få någon lungn och ro och så kanske de börjar leka snart om de får eget kar

                            Kommentar

                            Arbetssätt...