Ang. palettciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aiquen
    • January 2004
    • 93

    Ang. palettciklider

    (Jag har en annan tråd uppe i Mitt första akvarium-forumet, men tänkte att jag kunde fråga mer specifikt ang. palettcikliderna här. Jag hoppas det är OK.)

    Och frågan gäller alltså om det går att ha fler än två stycken (jag har tänkt mig fyra st.) palettciklider (tillsammans med ett stim tetror och ett par malar) i ett 126 litersakvarium? Oavsett kön etc. på dem, men åtminstone en hane till tre honor, eller tvärtom, vore förstås kul.

    Om svaret är absolut nej, vad gör jag då om jag köper ett par och de får yngel? Jag antar att det vore svårt att få ynglena att gå ihop med föräldrarna en längre tid, eller skulle det faktiskt fungera bättre än ovanstående? Eller är det bara att ta bort ynglena som gäller? När i så fall, för som jag har förstått så det tar paletterna ganska bra hand om sina yngel åtminstone en tid och då vore det ju synd att ta ynglena ifrån dem...?

    Sedan en liten OT-fråga, men hur stor blir en palettciklid egentligen? I artbeskrivningen här på Zoopet står det ju 11 cm men enligt informationsskylten i djuraffären blir de inte alls så stora, så vad gäller egentligen? Jag antar att det kanske kan variera lite från firre till firre, men generellt? Tillägg: Förresten, paletterna jag var och tittade på i djuraffären var ganska svagt färgade (om man jämför med palettciklider på bilder och YouTube-filmer) - är det helt enkelt individuellt hur färgstarka de är eller är färgen någonting som blir klarare och starkare ju äldre/större fiskarna blir?

    Många frågor kanske, men jag har verkligen fastnat för den här fina fisken, så det vore så kul om jag kunde ha åtminstone ett par av dem i mitt kommande akvarium.
    Senast redigerad av aiquen; 15 February 2008, 04:29.
  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    #2
    Mina är ca 6 cm långa. Vad gäller färg är det lek-relaterat. Honan var så rosa så man nära nog blev bländad när hon hade rom i sig. Nu när ynglen är kläckta , så är hon mycket blekare, "bara" vanligt rosa.
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      [quote=aiquen;1093620](Jag har en annan tråd uppe i Mitt första akvarium-forumet, men tänkte att jag kunde fråga mer specifikt ang. palettcikliderna här. Jag hoppas det är OK.) Och frågan gäller alltså om det går att ha fler än två stycken (jag har tänkt mig fyra st.) palettciklider (tillsammans med ett stim tetror och ett par malar) i ett 126 litersakvarium? Oavsett kön etc. på dem, men åtminstone en hane till tre honor, eller tvärtom, vore förstås kul.[quote]

      Palettcikliden är parbildande. Dvs man ska ha en hona till en hane. Det är inte lämpligt att ha mer än ett par i ditt akvarium.

      Sedan en liten OT-fråga, men hur stor blir en palettciklid egentligen? I artbeskrivningen här på Zoopet står det ju 11 cm men enligt informationsskylten i djuraffären blir de inte alls så stora, så vad gäller egentligen? Jag antar att det kanske kan variera lite från firre till firre, men generellt? Tillägg: Förresten, paletterna jag var och tittade på i djuraffären var ganska svagt färgade (om man jämför med palettciklider på bilder och YouTube-filmer) - är det helt enkelt individuellt hur färgstarka de är eller är färgen någonting som blir klarare och starkare ju äldre/större fiskarna blir?
      Paletter blir så stora som det står på zoopet. Den minsta angivna storleken jag sett är 9 cm. På informationsskylten i zoobutiken står det oftast med stor text hur stora fiskarna är vid leveransen till butiken. Sen ibland, med yttepytteliten text längre ner, kan storleken på den vuxna fisken stå.
      Det finns en massa olika färger paletterna, en del är mer färgstarka än andra.
      Senast redigerad av Inka; 15 February 2008, 09:21.
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • aiquen
        • January 2004
        • 93

        #4
        Tack för svaren!

        Men hur gör man med de ev. yngel som blir?

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Vad zooaffärer säger, och vad som står på deras akvarier, måste man nog tyvärr ofta ta med en nypa salt, de verkar ofta bara ha "sälja sälja sälja" för ögonen, och är då kanske inte alltid helt ärliga, och försöker få fiskarna att verka lämpligare för kundens lilla akvarium, än vad de kanske egentligen är, "jaaa, visst det går jääättebra", och så märker kunden efter ett tag att det inte alls gick så bra, för fisken blev större, eller aggressivare, än vad affären sa. Och så kommer kunden tillbaka med fisken. Kortsiktigt och oärligt från affärens sida. Finns förmodligen undantag, men även till synes seriösa affärer verkar kunna ha missvisande storleksinformation på akvarierna, ett exempel är att jag har sett information om att silverhajen blir ca 10 cm. Prova med drygt 30 istället.

          Vad det gäller färgerna, är de ofta inte utfärgade i affärerna, de är förmodligen ungdjur, och får kanske inte rätt förhållanden i affären, i form av gömställen, och så vidare. Och de är ju många, vilket nog gör att de har svårare att visa sina naturliga beteenden och färger. Men när du köper ett par, och får hem dem till ditt akvarium, och ger dem det de vill ha, så brukar de visa sina rätta jag. De hålls som sagt bäst i par.

          Paletter är rätt populära, och brukar kunna gå att sälja till affärer när man får yngel, även om kanske inte alla affärer vill det. Men en del affärer verkar vilja ta emot svensk/hemmaodlade fiskar, för att de nog ofta är tåliga, och så vidare. En del affärer skriver på akvarierna om fiskarna är svenskodlade, för att de troligtvis är tåligare. Just paletter kanske de inte brukar göra så med, de är så lättodlade att de flesta (i Sverige) förmodligen är svenskodlade.
          Senast redigerad av Shepard; 15 February 2008, 11:57.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • aiquen
            • January 2004
            • 93

            #6
            Tack för svaret!

            Och tyvärr har jag själv erfarenhet av djuraffärernas "allting går sååå bra"-tänk, så det är framförallt därför jag sitter här på Zoopet just nu, för att försöka ta reda på så mycket som möjligt själv. Jag vill att mina kommande fiskar ska trivas och må bra.

            Att man ev. skulle kunna sälja/ge yngel till affärerna låter bra, det har jag inte ens tänkt på. Men det är nog lite lättare framförallt rent känslomässigt än att ta död på dem i alla fall.

            Men hur länge går de ihop med sina föräldrar innan man måste ta bort dem ur akvariet?

            Sedan en fråga till: djuraffären jag var i kallade sina paletter för "vanliga palettciklider", finns det olika sorters palettciklider?

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, ska man ta död på dem kan man ju lika gärna låta bli att försöka få lek av dem. Men som sagt, affärer brukar nog ta in yngel av populära arter, och är det en seriös och kunnig affär även arter som är ovanliga. Men jag läste ett skräckexempel, om en som hade fått yngel av papegojcikliden (den riktiga, Hoplarchus psittacus), som är sällsynt, vacker och svårodlad. De i affären var intresserade, tills de fattade att det inte var den sönderavlade, missbildade fisken som också kallas papegojciklid

              De bör kunna gå hos föräldrarna i nå´n månad, men det kan nog variera lite, ibland vill paret leka rätt fort igen, och kan då se de äldre ynglen som hot. Det beror nog lite på akvariets storlek, hur mycket plats ynglen har att växa på, och hur stor schans de har att komma undan föräldrarna när de börjar tröttna.

              Det finns olika palettarter, och olika varianter inom samma art, beroende varifrån de kommer. Exempel på arter är Pelvicachromis pulcher (vanlig palett, som finns i en "gul" och en "röd" variant, om jag har fattat rätt), P. subocellatus, P. taeniatus, P. humilis, och så vidare.

              Bra att du ber om råd här, och att du vill ge fiskarna så bra förhållanden som möjligt Alla verkar tyvärr inte tänka så långt, och det är väl de som löper störst risk att bli pålurade fiskar som inte alls funkar i deras akvarium.
              Senast redigerad av Shepard; 15 February 2008, 17:03.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • aiquen
                • January 2004
                • 93

                #8
                Ja, vad ska man säga... Det låter väl ganska mycket som "typiskt djuraffärer", tyvärr. Men att lämna in yngel till affärerna kan ju ändå vara ett bra sätt att bli av med lite yngel när man tyvärr inte kan behålla dem själv.

                Det här med att det finns olika varianter inom samma art; vad är det som skiljer dem åt? Är det färgerna eller kroppsformen eller vad? Och var kan man få tag i de mer ovanliga sorterna? Jag har aldrig sett någon affär ha någon annan än "vanlig palett" inne...

                Och det här ang. färger, så var jag idag och tittade i ytterligare en affär och där var de flesta av paletterna i det närmaste helt beigefärgade. De såg väldigt tråkiga ut (även de som var lite större = inte jätteunga?) och inte alls som den färgstarka fisk jag är ute efter. :-/ Skiljer det verkligen mycket på dem beroende på om de är i "lekstadiet" eller inte?

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Det är mest färgerna som skiljer, och beror på varifrån de kommer, särskilt P. taeniatus verkar ha många olika färgformer.

                  De som är bleka i affären är det nog för att de inte kommer till sin rätt där.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • aiquen
                    • January 2004
                    • 93

                    #10
                    Jag har googlat lite nu och många P. taeniatus verkar riktigt fina. Undrar om det går att få tag på ett par sådana någonstans...

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      P. taeniatus är ovanligare än P. pulcher (vanlig palett), men ska gå att hitta i välsorterade affärer. Om inte annat så kan nog de flesta beställa hem den.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • bessa
                        • October 2007
                        • 266

                        #12
                        Ursprungligen postat av aiquen
                        (Jag har en annan tråd uppe i Mitt första akvarium-forumet, men tänkte att jag kunde fråga mer specifikt ang. palettcikliderna här. Jag hoppas det är OK.)

                        Och frågan gäller alltså om det går att ha fler än två stycken (jag har tänkt mig fyra st.) palettciklider (tillsammans med ett stim tetror och ett par malar) i ett 126 litersakvarium? Oavsett kön etc. på dem, men åtminstone en hane till tre honor, eller tvärtom, vore förstås kul.

                        Om svaret är absolut nej, vad gör jag då om jag köper ett par och de får yngel? Jag antar att det vore svårt att få ynglena att gå ihop med föräldrarna en längre tid, eller skulle det faktiskt fungera bättre än ovanstående? Eller är det bara att ta bort ynglena som gäller? När i så fall, för som jag har förstått så det tar paletterna ganska bra hand om sina yngel åtminstone en tid och då vore det ju synd att ta ynglena ifrån dem...?

                        Sedan en liten OT-fråga, men hur stor blir en palettciklid egentligen? I artbeskrivningen här på Zoopet står det ju 11 cm men enligt informationsskylten i djuraffären blir de inte alls så stora, så vad gäller egentligen? Jag antar att det kanske kan variera lite från firre till firre, men generellt? Tillägg: Förresten, paletterna jag var och tittade på i djuraffären var ganska svagt färgade (om man jämför med palettciklider på bilder och YouTube-filmer) - är det helt enkelt individuellt hur färgstarka de är eller är färgen någonting som blir klarare och starkare ju äldre/större fiskarna blir?

                        Många frågor kanske, men jag har verkligen fastnat för den här fina fisken, så det vore så kul om jag kunde ha åtminstone ett par av dem i mitt kommande akvarium.
                        Våra paletter växte enormt mycket när dom kom hem till oss men det beror ju på utrymmet som dom får när dom kommer i akvariet.
                        Dom kommer att få fär lover
                        Katt +Fisk = Älskade

                        Kommentar

                        • Simon H
                          • January 2008
                          • 515

                          #13
                          hej kan man ha två eller tre stycken palett ciklider tacksam för svar.

                          Kommentar

                          • Elis02
                            • November 2007
                            • 8

                            #14
                            Detta undrar jag också. Jag har tagit över ett akvarium med bla 1 paletthane och två honor. De leker för fullt, båda honorna "dansar" för hanen men den mindre honan blir alltid bortjagad av den större honan när de gör paus i lekbeteendet. Den håller sig undan och gömmer sig men kommer fram så fort hannen blixtrar till i sina färger.

                            Går det bra med 1 hanne och två honor?

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              De är parbildande, och den undergivna honan kommer att bli jagad en del. Det är som sagt bäst att hålla dem i par.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...