HMM nybörjarmisstag Hjälp mig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mazzkot
    • June 2007
    • 400

    HMM nybörjarmisstag Hjälp mig

    Hej jag gjorde ett nybörjar misstag förut och det är att det blev lite mycket fisk jag har 4 rödsebra 1 hona 3 hanar ca 4-5cm sen har jag 4 st golden 1 hane 4 osäkra 3-5cm sen har jag 6 maingano 1 hane 5 osäkra ca 3-4 cm sen har jag 3 trewase 1 hane 2 honor ca 2-2.5 cm och sen har jag ytterligare 4 st auratus som är ca 3-3.5 cm så hur tycker ni att jag ska göra för min prioritering är att jämna ut antalet röd zebror så hur tycker ni jag ska göra har ni något tips ,ska jag lämna bort en sort rill nån eller kanske två sorter behöver tips PS. Har aldrig fått yngel inte ens på min ensamma rödsebra hona :/ det är 200l

    Mvh Mazzkot
    Senast redigerad av mazzkot; 13 February 2008, 18:25.
  • Koksalt
    • November 2007
    • 498

    #2
    Ursprungligen postat av mazzkot
    Hej jag gjorde ett nybörjar misstag förut och det är att det blev lite mycket fisk jag har 4 rödsebra 1 hona 3 hanar ca 4-5cm sen har jag 4 st golden 1 hane 4 osäkra 3-5cm sen har jag 6 maingano 1 hane 5 osäkra ca 3-4 cm sen har jag 3 trewase 1 hane 2 honor ca 2-2.5 cm och sen har jag ytterligare 4 st auratus som är ca 3-3.5 cm så hur tycker ni att jag ska göra för min prioritering är att jämna ut antalet röd zebror så hur tycker ni jag ska göra har ni något tips ,ska jag lämna bort en sort rill nån eller kanske två sorter behöver tips PS. Har aldrig fått yngel inte ens på min ensamma rödsebra hona :/

    Mvh Mazzkot
    Om du ev ska lämna bort några eller uttöka beståndet beror väldigt mycket på hur stort kar du har!
    Det blir betydligt lättare att svara på din fråga om du berättar måtten på det
    Senast redigerad av Koksalt; 13 February 2008, 18:17. Anledning: Stavfel
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

    Kommentar

    • mazzkot
      • June 2007
      • 400

      #3
      OJJ sorry glömde3 jag det det är 200l

      Kommentar

      • Koksalt
        • November 2007
        • 498

        #4
        Ursprungligen postat av mazzkot
        OJJ sorry glömde3 jag det det är 200l
        Nybörjarmisstag har vi alla gjort.

        Uj! Jadu.. det blir nog till att välja bort några av arterna... och några av fiskarna

        Jag tycker personligen att du ska spara rödzebra och golden. Utöka med ett par honor till av varje art (Svårt med att vara säker på att man får honor, jag vet )

        Resten av cikliderna skulle jag nog försöka lämna till närmaste djuraffär, kanske du kan lämna till affären där du köpt dom? Eller till den du köpt dom av.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

        Kommentar

        • mazzkot
          • June 2007
          • 400

          #5
          AA det är ju ett alternativ fast problemet är att alla zoon som jag varit på säger att domkjintte tar emot fisk utifrån , viill ju inte precis spola ner dom i toan

          Kommentar

          • Matte&Mia
            • February 2008
            • 141

            #6
            Ursprungligen postat av mazzkot
            AA det är ju ett alternativ fast problemet är att alla zoon som jag varit på säger att domkjintte tar emot fisk utifrån , viill ju inte precis spola ner dom i toan
            Var bor du? Kent på nols ciklidhobby brukar jag ge fisk till.
            Ciklider is the shit! : )

            Kommentar

            • mazzkot
              • June 2007
              • 400

              #7
              Jag bor i Gävle .


              PS. Men sen kommer problemet hur jag ska få upp fiskarna också ??

              Kommentar

              • Koksalt
                • November 2007
                • 498

                #8
                Ursprungligen postat av mazzkot
                AA det är ju ett alternativ fast problemet är att alla zoon som jag varit på säger att domkjintte tar emot fisk utifrån , viill ju inte precis spola ner dom i toan
                Var har du köpt dina fiskar? Av zooaffär eller privatperson?

                Kanske du har kompisar eller folk här på zoopet som kan ta dom?

                I annat fall så återstår nog inte mycket mer än att ge dom till toaletten.. OM inte du kan köpa ett till akvarium och flytta dom till?

                Jag hade gärna tagit dom om jag inte hade haft fullt i mitt och det mindre har avvaeklats när jag bytte upp mig.. Dessutom så blir det en bit att åka
                Senast redigerad av Koksalt; 13 February 2008, 19:14. Anledning: Stavfel.. igen..
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                Kommentar

                • Koksalt
                  • November 2007
                  • 498

                  #9
                  Ursprungligen postat av mazzkot
                  Jag bor i Gävle .


                  PS. Men sen kommer problemet hur jag ska få upp fiskarna också ??
                  Du får göra som vi andra när vi ska fiska Malawi..
                  Töm akvariet på ALLT bråte, sänk vattennivån så mycket det går.. och håva sen..

                  Tänk dock på att du har fiskar kvar efter du plockat upp dom du inte ska ha kvar. Så spara vatten om du kan så det inte blir ett helvattenbyte!
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                  Kommentar

                  • mazzkot
                    • June 2007
                    • 400

                    #10
                    MM Det är så jag också har gjort fast problemet är att jag precis har bytt rumm och då tömde hela akvariumet på fisk och så så det skulle vara bra om man fick olika tips vad vet jag man kanske skulle kunna lycka med en liten matfälla ?? tacksamm för svra
                    mvh mazzkot

                    Kommentar

                    • mazzkot
                      • June 2007
                      • 400

                      #11
                      kom igen någon med 10 år på nacken måsteväl kunna något bra knep att dela med sigmed om hur man man lurar in en fisk i håven elr liknande

                      Kommentar

                      • Klas Bengtsson

                        • March 2007
                        • 424

                        #12
                        Ursprungligen postat av mazzkot
                        Hej jag gjorde ett nybörjar misstag förut och det är att det blev lite mycket fisk jag har 4 rödsebra 1 hona 3 hanar ca 4-5cm sen har jag 4 st golden 1 hane 4 osäkra 3-5cm sen har jag 6 maingano 1 hane 5 osäkra ca 3-4 cm sen har jag 3 trewase 1 hane 2 honor ca 2-2.5 cm och sen har jag ytterligare 4 st auratus som är ca 3-3.5 cm så hur tycker ni att jag ska göra för min prioritering är att jämna ut antalet röd zebror så hur tycker ni jag ska göra har ni något tips ,ska jag lämna bort en sort rill nån eller kanske två sorter behöver tips PS. Har aldrig fått yngel inte ens på min ensamma rödsebra hona :/ det är 200l

                        Mvh Mazzkot
                        ja du har så många arter inte bra.. så minst tre arter och runt 15-16 fiskar där så lagom i din 200 liter.. så inte bra där ser många hos den fem arter i din 200 liter. kan lämna nån av den så två av där fem..

                        Kommentar

                        • matzen
                          • February 2004
                          • 608

                          #13
                          En enkel fiskfälla gör du av en petflaska som du delar vid midjan och vänder den inåt så att det blir en mjärde sen är det bara att ladda den med lite godis och vänta.
                          To be or not to be a cichlidlover that´s no question

                          Kommentar

                          • mazzkot
                            • June 2007
                            • 400

                            #14
                            Jga har löst problemet jag ska byta fiskarna med en vän mot golden och rödsebra så jag bara får två sorter

                            bra tips matzen fast det blir nog till attröja lite med håven

                            Kommentar

                            Arbetssätt...