Några frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SofiaBlomberg
    • February 2008
    • 59

    Några frågor

    Nu har jag lagt om helt, jag skippar guppys och kör ciklider då jag har haft det förr.
    Men nu till frågan, jag ska ha Prinsessan av burundi i akvariet
    Dom vill ha ett PH på 7,8-8,4 mitt ligger på 6,8 hur höjer jag PHt?
    Sen vill dom ha en hårdhet på 500-700 men på vattenprovet jag fick så stog det GH 4d och KH 3d vilken av dom är hårdhet och stämmer det med den hårdheten fiskarna vill ha?
    Annars såg alla värden bra ut.
    Tänkte ta lite filterklet från akvariet fiskarna kommer ifrån och även sätta ner en kalksten.
    Vad tror ni om detta?
    KAret är 150 L

    MVH Sofia
    Nu ska vi se sa den blinde till den döve när den lame skulle hoppa höjdhopp.
  • sessan 401
    • January 2008
    • 144

    #2
    Ph höjer man lätt genom bikarbonat.
    Men det skall läggas i efter ett vattenbyte, annars kan det bli farligt för fiskarna i stället.
    Kalksten är också bra , men jag tror inte att du kommer få upp ph tillräckligt högt om du har så lågt innan.
    Dina andra frågor finns det de som kan svara bättre på än jag!

    Kommentar

    • Matte&Mia
      • February 2008
      • 141

      #3
      Det går att kalka också, sen tror jag att "faxe grus" på botten ger ifrån sig en del kalk vilket höjer ph. Lycka till!
      Ciklider is the shit! : )

      Kommentar

      • Koksalt
        • November 2007
        • 498

        #4
        Ursprungligen postat av sessan 401
        Ph höjer man lätt genom bikarbonat.
        Men det skall läggas i efter ett vattenbyte, annars kan det bli farligt för fiskarna i stället.
        Hur menar du då? Om bikarbonat är farligt för fiskarna innan vattenbyte så är det väl lika farligt efter?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

        Kommentar

        • KAM
          • December 2007
          • 202

          #5
          Gammalt vatten kan innehålla stora mängder ammonium. Om du höjer Ph-värdet utan vattenbyte så kan det ackumulerade ammoniumet övergå till fri ammoniak = farligt för fiskarna.
          [

          Kommentar

          Arbetssätt...