Tanganyika alt malawisar i 54 L kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svane
    • February 2008
    • 3

    Tanganyika alt malawisar i 54 L kar?

    Har ett 54 L kar ståendes som jag tänkte starta upp. Funderade lite på en Afrika-biotop. Frågan om vilken art som skulle kunna passa kom ju upp direkt då karet är så litet. Därför undrar jag som total nybörjare vad det gäller Afrikanska ciklider om det finns några arter man skulle kunna ha i karet? Eller det bara e o skippa tanken o starta upp ett räkkar istället?? Likväl undrar jag hur jag ska kunna upprätthålla livskraftig miljö. Finns det ytterfilter till så pass små akvarium, vill ha ett sådant men vet ej om det behövs?
    Någon som vet???
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Hade kört med snäcklekare från tanganyika. Tror det är lite litet för malawi.
    Annars är ju som du säger räkor ett alternativ, haft mina i snart 1 år och tycker dom är lika roliga =) Lycka till!!!
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      #3
      Det är alldeles för litet för Malawi.

      Så kör på tanganyikaciklider.

      4 st Multifasciatus+ 1 par Julidochromis Transcriptus skulle passa fina där i.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • Svane
        • February 2008
        • 3

        #4
        Tackar för svaren! Visst låter räkkar lockande och jag har läst lite om hur man startar upp ett men just nu lockar ett litet ciklidkar mer! O vilka fina arter 127bubbel, skoj att där fanns några som passade i ett så pass litet kar! De verkar vara kanon! Är de skapligt lätta att få fatt på i handeln?

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          #5
          Ja, dom är väldigt lättodlade så det borde inte vara så svårt att hitta dom arterna.

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • patdah
            • November 2007
            • 659

            #6
            Jag röstar för ett kar med lite sydamerikansa sötnosar i form av Apistogramma cacatuoides vilka du även kan haihop med räkor om du vill... det kanske inte blir så fasligt många räkyngel kvar men cikliderna får i alla fall levandefoder då och då...
            /Patrik

            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

            Kommentar

            • Svane
              • February 2008
              • 3

              #7
              Ursprungligen postat av patdah
              Jag röstar för ett kar med lite sydamerikansa sötnosar i form av Apistogramma cacatuoides vilka du även kan haihop med räkor om du vill... det kanske inte blir så fasligt många räkyngel kvar men cikliderna får i alla fall levandefoder då och då...
              Haha... Då blir cikliderna glada iaf!! Jag har ett 250 L sydamerika-kar så jag vill testa nått annat med detta mindre! Tackar för tipset dock!

              @ 127bubbel; Tack det låter bra. Då blir det till att skaffa snäckskal o lite blästersand till Multifasciatus'arna. Hoppas Jullarna också trivs med det!

              Fler frågor! Behöver man någon algätare/mal? Finns det någon lämplig från Tanganyikasjön?

              Kommentar

              Arbetssätt...