Ocellatus med andra snäckskalslekare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Ocellatus med andra snäckskalslekare?

    Nu när mitt 110L kar blir tomt så funderar jag på att göra om det till ett Tanganyika. Är mest sugen på de små substratruvarna Lamprologus ocellatus, Nkamba Bay. Vet dock inte om jag bara ska ha sådana i karet men funderar på att också ha Multifasciatus big eye (Lamprologus similis) och Vitbandad snäckskalslekare (Lamprologus speciosus). Skulle det funka med dessa tre arter ihop eller skulle det bli problem?

    Funderar på att till en början bara ha en liten grupp på 6-8st Ocellatus för att sedan (eventuellt) längre fram introducera någon av de andra två arterna.

    På Ocellatusens artbeskrivningar står det Gul och röd ocellatus på båda beskrivningarna, är det Nkamba Bay som är den gula varianten?
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag tror att det skulle funka med åtminstone två arter. Tre arter, så blir man nog schizo själv, om man sitter och kollar på dom.
    Lite tjafs om snäckorna blir det nog, men det är det ju även inom arten.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Ja två hade jag tänkt mig, tre som du säger blir nog för mycket. Är väldigt sugen på just dessa små snäckskalslekare för att de verkar ganska kaxiga men ändå fredliga inom den egna arten. Sen att de kanske inte är helt omöjligt att odla är ju heller inte så tokigt.

      Någon som vet om det är just Lamprologus ocellatus, Nkamba Bay som är den gula varianten?
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Nkamba är den rödgula, Kigoma den gulgrå.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        Arbetssätt...