Tomatciklider!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MantaC0re
    • July 2005
    • 512

    Tomatciklider!

    Tjennare!
    Har 4 styckna ihop med diskusar och B-fjärilar, har kört med sydamerika biotop men tycker att dessa små rackare är snygga så det blev ett litet gäng.
    Nu till frågan: Dom har lagt ägg på en växt men det är något som jag inte förstår. Det står i artbeskrivningen att dom är parbildande, mina är tre som har hand om äggen??
    För tre har lekdräkten, alltså dom svarta ränderna och den fjärde får inte komma i närheten av dessa. Inga andra fiskar heller, 7gg så stor diskus är tydligen inga problem att jaga därifrån.
    Hur ofta brukar dom sammarbeta på det här sättet, dom har ju större chans att klara ägg/yngel på det sättet men är det naturligt??

    //Mattias
    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tomatciklid? Menar du Anomalochromis thomasi? Har för mig att jag sett den kallas tomatciklid på nå´t ställe, och blev rätt konfunderad då också. Tomatciklid är handelsnamnet på en orange odlingsform av gul/indisk ciklid (Etroplus maculatus). Thomasin kallas dock ibland Thomasciklid tror jag, så namnet tomat jag såg kan ju vara en felstavning, tomatciklid låter ju inte särskilt logiskt på en fisk som inte är röd eller orange.

    För att återgå till din fråga, så har jag aldrig hört talas om att thomasi gör så, de brukar vara parbildande. Men har för mig att det var nå´n (här på zoopet har jag för mig), som skrev nå´t om att han hade tre scalarer som lekte tillsammans, så förekommer gör det nog, även om det nog inte är särskilt vanligt. Har sett nå´t naturprogram, där en sjöfågelart antingen kunde ta hand om ungarna i par, eller i en trio, och de som var tre lyckades föda upp fler ungar. Kanske inte är omöjligt att även ciklider kan ha så´na variationer i beteendet även inom samma art.
    Senast redigerad av Shepard; 08 February 2008, 15:46.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...