Rätt biotop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    Rätt biotop?

    Om man vill ha malawiciklider måste man då ha en biotop som liknar malawi sjön? Eller kan man faktiskt göra lite som man vill?
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Tror att malawi vill ha ganska högt ph om jag inte mins fel! någon kan rätta mig om jag har fel. och växter vill ha ganska lågt... Rötter sänker ph´t så det ska man inte ha för mycket av.

    Sen trivs ju fisken bäst i en biotop (om den e vf) Som sagt rätta mig om jag har fel
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Det kinkigaste är väl vattenvärdena. Vattnet i malawisjön är hårt och basiskt. Därför måste du - om du inte redan har väldigt hårt vatten - buffra upp ditt vatten med något så att ditt pH håller sig på en stabil nivå. Bikarbonat är populärt för detta ändamål.

      I övrigt tror jag fiskarna fullständigt skiter i hur du inreder akvariet, så länge du inreder det så de känner sig trygga.

      Kommentar

      • Sacrium
        • February 2004
        • 672

        #4
        Det finns hur många uppfattningar om det här som helst.
        Som det stått i zoopets artbeskrivningar. Många klagar på dödskallar och liknande i akvariet och säger att det är onaturligt för fiskarna. Men hur naturligt är det med filter och doppvärmare hos dom?

        Personligen tror jag att om du har en del gömställen för fiskarna för att de inte ska bli för stressade och kan bilda revir så bryr de sig inte så noga om hur vad du har för typ av sten och såna saker
        http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

        Kommentar

        • dancehall
          • May 2007
          • 306

          #5
          Ok. Jag tänkte mest om man måste ha BTN bakgrund och sånt eller om det är endast för dekorationens skull? Vattnet är det inga problem med här, det är riktigt basiskt. Iofs är det väldigt mjukt :/

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #6
            Många fiskar är ute och simmar mer om dom har många ställan att gömma sig på, dom känner sig rygga.

            Sen som oaken sa så bryr sig inte fisken om ifall dens grotta ser ut som ett stepp, dödskalle eller sten, kanske om dom har färjer som inte fisken är van vid, lila, gult tex :P
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • Sacrium
              • February 2004
              • 672

              #7
              BTN är till för att du ska få ett fint akvarie. Vad beträffar fiskarna tror jag inte de bryr sig särskilt mycket. De flesta som köper fiskar gör det trots allt odlat och de har ingen annan erfarenhet av världen än de ofta blå bakgrunderna i zoohandeln
              http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

              Kommentar

              • dancehall
                • May 2007
                • 306

                #8
                Ok, tack

                Kommentar

                • patriksg
                  • May 2007
                  • 1705

                  #9
                  Sen tar ju tyvärr btn och liknande upp mycket av karet så fisken inte får lika stort
                  Mvh Patrik

                  Kommentar

                  • dancehall
                    • May 2007
                    • 306

                    #10
                    Ja, det är ju faktiskt synd. Jag har jättestort problem att välja bakgrund och vilka fiskar jag ska ha. Vet inte ens om jag ska ha ett mini på 45 L eller ett på 112 L , 112 L har jag inget lock och lysrörsramp till :/

                    Kommentar

                    • Sacrium
                      • February 2004
                      • 672

                      #11
                      BTN har å andra sidan fördelen att du göra ditt eget filter med filtermatta där bak och få filtermassa överlägset vad du får genom både ytterfilter och innerfilter.
                      Du kan överhuvudtaget gömma utrustning på ett smart sätt där bakom.
                      Nackdelen är ju att många fiskar har förmågan att hoppa bakom bakgrunden när de är jagade.
                      http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                      Kommentar

                      • Sacrium
                        • February 2004
                        • 672

                        #12
                        Ursprungligen postat av dancehall
                        Ja, det är ju faktiskt synd. Jag har jättestort problem att välja bakgrund och vilka fiskar jag ska ha. Vet inte ens om jag ska ha ett mini på 45 L eller ett på 112 L , 112 L har jag inget lock och lysrörsramp till :/
                        Om du satsar på den storleken på akvarium tycker jag däremot att du ska släppa tanken på malawiciklider. Det är för litet.

                        Satsa istället på någon snäcklekare från tanganyika till ett 112 i så fall.
                        http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                        Kommentar

                        • dancehall
                          • May 2007
                          • 306

                          #13
                          Ok :/ Jag funderar på en sydamerikansk biotop, lite djungelaktig fast nere i vattnet med en del rötter och sånt Förslag på fiskar som kan trivas så?

                          Kommentar

                          • patriksg
                            • May 2007
                            • 1705

                            #14
                            Jag inreder ett 112L tanganyika nu, ska ha snäcklekare och någon julle.. har man bara 112L så tycker jag du ska skippa en hel bakgrund, om det inte är slimline från btn då, men det kan ge ett ganska så livlöst intryck, Annars finns det moduler som är skit snygga att ha, sen kan du ha svart bakgrund så blir det oslagbart sen (tycker jag) Sök på fredd på goldmedlemarnas akvarium, han har gjort så och jag tycker det ser skit bra ut.

                            tyvärr kostar dom typ 700:- st
                            Mvh Patrik

                            Kommentar

                            • dancehall
                              • May 2007
                              • 306

                              #15
                              Oj, vad menas med moduler? Har sett det överallt men vet inte riktigt vad det är än

                              Kommentar

                              Arbetssätt...