Plötsligt rädd paletthane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ankarberg
    • March 2006
    • 20

    Plötsligt rädd paletthane

    Jag har ett par palettciklider som på ganska kort tid fått yngel vid två tillfällen. Båda gångerna har både honan och hanen varit mycket aktiv i skötseln av sina barn och försvarat dem mot alla andra i karet. Det finns dock inga andra invånare som egentligen utgör något hot.

    Det som hänt nu är att hanen för ca 3 veckor sedan gömde sig under en sten och honan fick ensam sköta yngeln (vilket hon också gjort). Han har inte varit framme alls sedan dess, i så fall bara på natten. Igår gjorde jag om lite och fick ut honom och nu står han längst upp i ena hörnan och trycker. Han äter inte heller och jag kan se att stjärtfenan är skadad, som avhuggen liksom.

    Vad kan ha hänt? Synd på en så fin fisk.... / Jonas
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    fenröta? har han utstående fjäll? inga andra invånare i karet?
    Diskus

    Kommentar

    • ankarberg
      • March 2006
      • 20

      #3
      Nej , det har han inte. Han ser egentligen lika fin ut som tidigare, förutom stjärtfenan. Och så då väldig skygg och tillbakadragen.

      Kommentar

      • danneregner
        • October 2006
        • 1347

        #4
        om paret e ensamt i karet, vet inte men har hört när lekpar gått ensama i karet blir dom ibland rädda och drar sig tillbaka. både om discus, ancustrus scalare. skaffa nåra mindre tetror (typ neon/kardinal) som håller sig i övre vattenzoonen men inte hotar att käka upp äggen. då brukar dom känna sig lite tryggare

        MVH daniel

        PS: god morgon
        Diskus

        Kommentar

        Arbetssätt...