Aulonocara "benga" Lek, ?Hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    Aulonocara "benga" Lek, ?Hur?

    Hejsan.


    Undrar om någon har några tips på hur man kan få mina bengor att leka.
    Har flyttat dem till ett 100L kar med några grottor och ganska stor botten yta (blästersand). Har också i en 400L/h pump.

    Är det de "vanliga" som gäller dvs. stort vattenbyte, oregelbundna fodertillfällen osv?


    ALLA tips är varmt välkommna då jag alldrig har fått några yngel med malawi!

    Ps. svar snarast skulle uppskattas då jag inte vill ha dem i de lilla akvariumet i onödan!




    Mvh Axel
  • Kenny89
    • December 2005
    • 291

    #2
    Hur många har du? vad för kar flyttade du dem ifrån? du ska nog ta de lugnt med stora vattenbyten om karet är nystartat. och när hann jagarn honan/honorna så är det nog bättre om du har dom bland andra fiskar som hanen kan av-aggrivisera sig på. Det finns en grej som man kan göra som ja har gjort fr att para ihop olika ciklider.

    Du kan sätta en glas-skiva i mitten av 100 liters karet och ha den fetaste honan och den färggrannaste hanen på vardera sida så dom kan se varann men hannen kan inte röra henne eftersom att glaset är i vägen och då blir honan "tuffare" och slutar till sist att simma ifrån hannen. Parbildande fiskar blir ett par garanterat om man gör så. man kan märka att dom istället för att försöka attackera varann eller simma ifrån varann visar tecken på att va ett par. När det gäller malawi så kan du se när honan är lekvillig och om hannen e framme vid glasrutan och gör sinna "moves" så kan du se på honan när simmar fram till honom om hon är lekvillig.

    I det "vilda" så kan honan simma ifrån hannen om hon inte vill leka men i akvariumet kommer hon inte långt om hon ifrån honom.

    När dom lekt och honan har avkomman i munnen så tar du försiktigt bort hannen. Så kan honan ruva på äggen i lugn och ro. Lycka till
    Senast redigerad av Kenny89; 28 January 2008, 22:26. Anledning: glömde lite text
    Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

    Kommentar

    • Sacrium
      • February 2004
      • 672

      #3
      Bästa sättet är att sköta akvariet. Kör vattenbyten som vanligt. Mixtra lite med temperaturen och hoppa över mat då och då.

      Sen har vi det viktigaste tipset som många glömmer alltför ofta. Tålamod
      Fiskarna leker för det mesta förr eller senare. Oftast när du inte ens tänker på det.

      Jobbade verkligen jättehårt på att mina Melanochromis sp. northern blue skulle leka i flera månader. Sen under sommaren hade jag 2-3 veckor då jag jobbade intensivt dag och natt så jag gjorde i princip inget annat än att slänga ner mat till dom regelbundet. Då jävlar lekte dom..
      http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

      Kommentar

      • axeisi
        • September 2007
        • 804

        #4
        hej har gått ett tag nu och ingen lek har det varit. hur länge bör jag vänta innan jag släpper upp dom i "stora" karet igen?
        har testat skippa mat i 3dagar och sedan lite större vattenbyte men har inte funkat änn.
        är det som sacrium säjer "Tålamod" som gäller?:P
        Ska köpa en till hona nu på lördag, ska jag vänta med att släppa upp dom andra då, så hon kan gå med dom här nere först?



        Axel

        Kommentar

        • axeisi
          • September 2007
          • 804

          #5
          ingen? lek är det iafall inte.

          Kommentar

          • Kenny89
            • December 2005
            • 291

            #6
            Du får ha tålamod!
            Mata som du brukar!

            Hur många har du i 100 liters karet?
            hur många hanar och honor?
            har du stenar eller lerkrukor i karet?
            Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

            Kommentar

            • axeisi
              • September 2007
              • 804

              #7
              jag har en hane och en hona, har inga lerkrukor bör jag ha det i stället för sten?

              Det är vell tålamodet som är haken:P

              Kommentar

              • Sacrium
                • February 2004
                • 672

                #8
                Det är nog tålamodet som är haken för många av oss

                Men det är väl det som är charmen. Att pyssla och ordna och på nåt sätt försöka trigga till lek. Försök iaktta hur dina ciklider har det när dom väl leker. så har du lite koll på vad för vattenvärden du har då och ungefär vad du gjort i akvariet.
                http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                Kommentar

                • Matte&Mia
                  • February 2008
                  • 141

                  #9
                  Alla mina malawisar leker hela tiden, det är nästan jobbigt har 14 firrar 7 honor 7 hanar av olika sorter, och det är alltid minst 2 honor som går och tuggar, KONSTANT! : ) Dom enda som inte har lekt ännu är mina golden. Men det kommer nog! Det är som sagt bara tålamod.
                  Ciklider is the shit! : )

                  Kommentar

                  • axeisi
                    • September 2007
                    • 804

                    #10
                    Hehe.. ska lämna tillbak mina bengor till helgen och 2 golden också. ska bytas mot saulosi.

                    Kände att bengorna inte passade in så bra, de var bara jagade.


                    Axel

                    Kommentar

                    • Sacrium
                      • February 2004
                      • 672

                      #11
                      Det blir ofta så med aulonocaror bland mbunas.
                      http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                      Kommentar

                      • axeisi
                        • September 2007
                        • 804

                        #12
                        det är synd. för snygga är de.!

                        Kommentar

                        • Sacrium
                          • February 2004
                          • 672

                          #13
                          Tycker för egen del av både aulonocaror och lethrinops gör sig bäst i egna grupper.
                          Dom hinner inte riktigt med snabba mbunas.
                          http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                          Kommentar

                          Arbetssätt...