Hur länge söker dom sig till hennes mun?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blohme
    • July 2007
    • 54

    Hur länge söker dom sig till hennes mun?

    Jag undrar hur länge mina yngel tänker vara kvar i munnen på honan,tills dom inte får plats längre eller? plockade upp honan för ett par dagar sen, då var hon riktigt tjock om munnen. Hon spottade ut 11 yngel i håven, men eftersom jag såg att hon hade fler kvar fick hon följa med yngeln till spott karet, men då samla hon in dom direkt. Hon är så tjock om munnen nu så man kan tro att hon ska spricka, och ibland sticker yngel stjärtar ut bakom gällarna på henne.
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Skön rubriksättning

    Thomas
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • Artifaction
      • February 2007
      • 107

      #3
      Lånar tråden lite, eftersom jag har ett liknande problem, har en goldenhona som jag flyttat över till ett litet kar, hon är ganska liten förutom huvudet nu då som ser ut som en stor ballong typ, när jag skulle fånga henne från det stora karet så "tappade" hon 2 yngel. hann bara rädda ett, det andra blev demasonimat. men nu vägrar hon att spotta, jag har det lilla ynglet i en yngelkasse och det mår bra och simmar runt och äter, frågan är då. finns möjligheten att man påskyndar processen genom att lägga i ynglet tillsammans med henne igen (så att hon ser att dom är "klara") och spottar ut dom andra av ren reaktion av detta, eller är risken större att hon tar detta i munnen med, nu har ju detta växt lite (4 dagar) och är det bra för ynglet att "åka" in i munnen igen när det nu vant sig att vara ute?

      Och en annan sak, är det bättre med svart sand istället för vit i ett spottkar, just nu har jag vit, kan det bli skillnad om jag byter till svart?
      Senast redigerad av Artifaction; 17 January 2008, 13:41.

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        låt henne va .. min tog alla yngel i munnen så fort ja rörde mig o rummet o höll dom där i timmar .... nu 3:e dagen bryr hon sig inte om mig alls nästna utan låter ynglen simma hur dom vill när ja smyger fram
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • Artifaction
          • February 2007
          • 107

          #5
          OK så jag beslutade för att tömma henne, kan inte ha henne där hon går nu, så hon måste tillbaka så fort som möjligt. att tömma gick utmärkt dom trillade ut allihopa nästan på en gång och jag känner inte att jag skadat henne på något sätt, men till min förvåning så hade alla sin gulesäck kvar, stor som ett knappnålshuvud, så det måste alltså varit en annan hona som tappat ett par yngel när jag skulle fånga denna. blir ju spännande att se vad det blir för sort på den! (kan inte se att någon annan ruvar just nu bara??!) Har nu lagt dom i en yngelkasse i det stora så får dom gå där ett tag, men hur stor är chansen att dom kommer att överleva? och hur lång tid tar det innan gulesäcken är tom, antar att dom är mer känsliga i detta stadie.
          Tips är önskvärt

          20st blev det, inte konstigt att hon såg ut som en ballong stackars liten.

          Kommentar

          • Artifaction
            • February 2007
            • 107

            #6
            OK då blev det ett nytt litet projekt, en "äggtumlare"

            Kommentar

            • Artifaction
              • February 2007
              • 107

              #7
              Fick ihop det till slut, en video finns här.
              Tyvärr så har bara 12 klarat sig 4 försvann i tomma intet? har ingen aning om var dom har tagit vägen


              Ja tanken var god och den funkade en stund, dock så gjorde jag ett mycket ödesdigert misstag. underdelen måste ha dubbla nät med lite mellanrum, nu fick jag åtmindstonde förklaringen till vad de 4 tog vägen.
              Är nu lite lessen, inte ett yngel kvar, när jag kom hem idag såg jag hur det sista blev mat, min största golden hane har kommit på att det går alldeles utmärkt att suga ut dom genom nätet trots att maskorna är så små så sög han dom rakt igenom och strimlade dom, han stod bara där och väntade tills något yngel hamnade på botten.

              Så nu köper jag ett litet kar till, där dom kan gå ifred tills dom är klara, nästa gång det är dags.
              Senast redigerad av Artifaction; 19 January 2008, 15:27.

              Kommentar

              Arbetssätt...