Maingano dör utan synlig orsak

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanRex
    • June 2007
    • 144

    Maingano dör utan synlig orsak

    Hej vänner.

    Mina maingano dör helt plötsligt utan att vara mobbade varken sins emellan eller av andra arter. Ena dan simmar dom som vanligt. Nästa får man håva upp en döing, som då blivit lite naggad i kanten av de andra. Men innan dom dör har dom fått vara i fred.

    Totalt har tre dött. Första var i samband med flytt så där är nog flytten orsaken. Andra var efter någon månad. Tredje dog efter över 2 månader i karet. Alla var någorlunda fullvuxna. Nu har jag bara en kvar.

    I karet går även 5 st Acei. 4 st rostciklider. 2st ancistrus. 2st synodontis petricola.

    Inga fiskar visar några tecken på ohälsa i övrigt. Förutom att helt plötsligt har man en död maingano.

    Vad kan det vara som hänt?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hmm...fördröjd respons på stress efter flytten, kanske?

    Om du tänker köpa nya mainganos nu, så får du nog ha den kvarvarande i ett annat kar en månad eller, så den hinner tappa reviret. Annars kommer den säkert att se de nya mainganorna som inkräktare och få mord i sinnet.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • JohanRex
      • June 2007
      • 144

      #3
      Ja jag har läst att dom kan vara lite aggressiva. Fast det har inte funnits några sådana tendenser med dom jag haft.

      Men du, fördröjd respons från flytten. Finns det ens nåt sånt? Fast det är det enda jag kan komma på som skulle förklara det.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av JohanRex
        Ja jag har läst att dom kan vara lite aggressiva. Fast det har inte funnits några sådana tendenser med dom jag haft.

        Men du, fördröjd respons från flytten. Finns det ens nåt sånt? Fast det är det enda jag kan komma på som skulle förklara det.
        Tja, jag tänker mej att de blivit stressade vid flytten och blivit infekterade med något. Och sedan har det brutit ut nu såpass att de kan hålla emot. Å andra sidan tycker jag det är underligt att de blivit stressade...mainganos är tuffa och motståndskraftiga fiskar och borde ha klarat av det. Ett mysterium.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • cola 788
          • October 2006
          • 27

          #5
          Det hände precis samma sak för min del. Jag köpte 6st maingano, varav en väldigt dominant hane. Från att ha varit väldigt pigga, så låg de döda dagen efter. Nu har jag den dominante hanen och en trolig hona kvar men hon är rätt stor och slug på att gömma sig, så det är kanske därför hon klarat sig. Hanen är väldigt agressiv, så jag vågar inte köpa nya utan låter de två leva sitt eget liv. Han låter däremot övriga fiskar vara(golden,salusi,acei). Det kan nog vara olika mellan olika hanar, för vissa skriver att den är lugn och vissa känner igen det som har hänt oss. Jag kanske skall tilläga att jag hade dem i ett 450l med gott om gömmställe. Det enda som jag kan tänka mig nu kanske hade hjälpt var att skaffa en större grupp från början(men det är så dags nu), för det bör man visst ha av demasoni. Ingen tröst men du är inte ensam. Mvh Paul

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av cola 788
            Det hände precis samma sak för min del. Jag köpte 6st maingano, varav en väldigt dominant hane. Från att ha varit väldigt pigga, så låg de döda dagen efter. Nu har jag den dominante hanen och en trolig hona kvar men hon är rätt stor och slug på att gömma sig, så det är kanske därför hon klarat sig. Hanen är väldigt agressiv, så jag vågar inte köpa nya utan låter de två leva sitt eget liv. Han låter däremot övriga fiskar vara(golden,salusi,acei). Det kan nog vara olika mellan olika hanar, för vissa skriver att den är lugn och vissa känner igen det som har hänt oss. Jag kanske skall tilläga att jag hade dem i ett 450l med gott om gömmställe. Det enda som jag kan tänka mig nu kanske hade hjälpt var att skaffa en större grupp från början(men det är så dags nu), för det bör man visst ha av demasoni. Ingen tröst men du är inte ensam. Mvh Paul
            Du har åtminstone haft turen att få en hane och en hona, så det är inte helt omöjligt att det blir små-mainganos om ett tag. Problemet är att hanarna verkar vara ack så mycket flera i butikerna. När min Butterix (min ensmama maingano-gubbe) kolar vippen, så ska jag nog köpa ett gäng till, i hopp om att jag åtminstone får någon hona bland dom. Så länge han lever, vågar jag inte köpa några...han är alldeles för van vid att vara ensam nu.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            Arbetssätt...